Wednesday, June 9, 2010

Bahulu Ros Mekar

 Selamat Malam semua :D

Mood tadi tengahari baik betul... menggukus kite... hehehe
Try out this simple... (nak kata apam boleh jugak kan) & sedap resipi dari Kak Fida@MyR. Sayang nye nak bukak Myr tak boleh pulak. Untuk resipi besok mama letak kan sebab nak gi kedai kat bawah ni...


Bahan-bahan ( +- 40 biji acuan lompang ) Kak Fida MyR

  • 200 g gula halus- letak 180g
  • 300 g tepung gandum
  • 3 sb susu tepung
  • 1 sk baking powder
  • 1 sk ovallete
  • 220 ml susu segar strawberry/plain
  • 2 biji telur - A
  • sedikit esen ros
  • 1 sk pewarna merah 

Cara-cara

  1. Bahulu_ros_mekar_dpukul
    Satukan kesemua bahan2 kecuali pewarna merah dan pukul hingga sebati dan pekat.
  2. Bahulu_ros_mekar_dwarna
    Ambil 1/4 bahagian adunan dan warnakan merah.
  3. Bahulu_ros_mekar_d_acuan
    Bubuh adunan plain kedalam acuan yg beralas cawan kertas dan bubuh sedikit adunan merah di atasnya.
  4. Bahulu_ros_mekar_dkukus
    Kukus selama 10-15 min atau hingga mekar.

3 comments:

Jantan Keparat said...

wah..
cam besh jewk!

Nida said...

wah... memang sangat mekar... cantiknya mama kuih-kuih tu

Mama Nani/Mama Hawa. said...

alamak mcm mana mama nak kol u..hissh. Anyway apam 2 mmg sedap pada yg suka rasa bahulu..

Nida.. bila bukak tutup kukusan suka nyer mama menjadi!! mekar sungguh!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...