Tuesday, June 1, 2010

Ikan Pari Masak Hijau



Mama memang tak pernah goreng ikan pari..selalu masak asam pedas saja... tapi bila nampak kat rumah AYU... terus ingin mencuba. Memang sedap Ayu kena pada tekak mama.. macam biasa lah sambal belacan 2 kalau buat mesti tambahkan cili padi baru cik hubby kata ada 'ummph'. Terima kaseh ayu mama minta izin letak resipi disini... senang buat rujukan belakang hari :)

Ingredients:-
2-3 ekor anak ikan pari-dibersihkan, potong, gaul dengan kunyit & garam.
1 sudu besar bawang putih kisar
2 sudu besar sambal belacan
3-4 batang daun kari
3 batang cili hijau dihiris
1-2 sudu kecil serbuk lada hitam
garam & serbuk perasa secukupnya

Method:-
Campurkan bawang putih, serbuk lada hitam, sambal belacan dan ketepikan. Panaskan minyak, goreng ikan pari hingga agak garing. Angkat, toskan dan ketepikan. Kurangkan minyak kalau gunakan minyak gorengan ikan tadi. Masukkan campuran, sambal belacan, bawang putih, serbuk lada hitam dan tumis hingga naik bau. Masukkan lada hijau dan daun kari, kacau rata . Masukkan sedikit perasa dan garam kalau necessary dan gaul rata. Masukkan ikan pari yang telah digoreng tadi dan kacau gaul rata. Biarkan sekejap hingga tumisan tadi sebati dan meresap dengan isi ikan. Matikan api. Siap untuk dihidang.
Sources:-From a cooking programme in suria channel

2 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...

memang sedap masak pari masak hijau, mas pun pernah masak sambal pari, goreng dulu pari tu, sedap kan mama

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Mas.. mmg sedap!! Tapi bab goreng ikan ni kan mama ada sikit slow lah..malas nak menggelap!!! hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...