Monday, June 18, 2012

Ayam Masak Padang ~DJ~


Last N3...dah nak kemas rumah n nk sidai kain..kalau sempat tengah hari nnt BW plak kat rumah kwn2 hehehe..

Tak hingat bila masak..tapi blh ingat lauk nie seakan2 lauk lemak merah yg mak mama msk cuma beza nyer ada ltk lengkuas  & susu cair..mmg sedap kalau msk pekat2 lagi...Nie mama msk cair2 sikit takut nnt bila panaskan kuah makin pekat...

Tq DJ mama minta izin berkongsi resipi disini yer :)



Ayam Masak Padang
sumber: mamahawa

Bahan-bahan :
  • 1 ekor ayam sederhana (dipotong ikut suka)
  • 300 ml santan (boleh tambah atau kurang)
  • 100 ml susu cair
  • garam dan sedikit gula
  • 1 batang serai (diketuk)
  • 2 keping asam gelugur
Bahan-bahan kisar :
  • 6 tangkai cili merah (dibuang biji)
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 2 batang serai
  • sedikit kunyit hidup
  • 10 biji cili api




Cara-cara :
  1. Panaskan sedikit minyak di dlm periuk. Tumis serai dan bahan-bahan kisar hingga terbit bau.
  2. Masukkan ayam dan sedikit air. Biarkan ia mendidih sebentar.
  3. Masukkan santan dan susu cair. Akhir sekali masukkan garam, sedikit gula dan asam gelugur. Kacau dan biarkan ia sampai masak.
  4. Hidangkan.

19 comments:

Liza said...

salam mama, ayam ni lebih kurang cm masak lemak cili api kan...

aidah said...

Kalau anak bujang sy nampak menu ni confirm dia suruh masak. Dia tu kalau tak makan ayam satu hari boleh pengsan dibuatnya

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Lama tak datang sini...ini memang favourite anak-anak akak...best ini kena dengan sambal cili ijo.pergrhhhhh mak mertua lalu tak sedar

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Assalam mama...
nampak sedap lah gulai padang ni mama... belum pernah msk lagi ni... cukup lemaknya tu.. berkilat2.. hehe..

EmbunRosaliza said...

sedapnya mama, rasa mcm nak buat lah hari ni, ayam pun dh siap utk di msk, tq mama kongsi resipi kat sini

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Mama Hawa.. waduuhh kuahnya pekat. kecur tak sudah ni.. dapat makan dengan nasi impit terbaik!

zila norazila said...

salam mama cyg
mabless gitewww..masakan padang..bekas mak mertua ada kedai kt subang yg jual masakan padang camne..he hehe mmg dh sebati dgn tekak zila masakan padang nie tau:)

zila norazila said...

salam mama cyg
mabless gitewww..masakan padang..bekas mak mertua ada kedai kt subang yg jual masakan padang camne..he hehe mmg dh sebati dgn tekak zila masakan padang nie tau:)

~~zana@pb~~ said...

Biasanya zana panggil ayam lemak pedas, mak suka masak mcm ni.....rindu emak:-)

Amie said...

Kuahnya berkilat, warnanya memikat! Mama Hawa, sedap betul ni makan dengan nasi panas.... pernah sekali makan ayam masak padang!

Qasey Honey said...

asslm Mama...sedapnye...terliur QH tgk...nk tmpg mkn mlm kt sni bleh x..hihi

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Liza..

aah lbh kurang mcm g2 lah.. tapi warna merah sbb gunakan cili padi merah...

Aidah..
sama lah kat rumah nie.. seminggu mesti 2-3 kali msk ayam hehehe

hehehe mmg betul tuh lauk kegemaraan anak2 kak paty :P Hawa suka mkn ngan cili kicap jer :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Madihaa..
Serupa mcm lemak cili api cuma nie ada ltk lengkuas n daun limau cili padi merah..cuma msk cair sikit..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Rosaliza... mmg harus buat hehehe lemak cili api seakan2 :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Sha...
tak sgt pekat Sha..mama suka cair2 sikit sbb kalau dipanaskan akan bertambah lah pekat nnt..Betul tuh cicah ngan nasi impit best :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Zila cayang!!!

oh!! kalau mkn kat Indonesia lagi best lain sikit rasa..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Aah Zana.. bdk2 pun pggl lemak pedas atau lemak merah :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Amie nie Hawa msk cair sikit kalau pekat2 mkn ngan nasi lemak fuyoo marbeles lagi kalau dah keesokkan ari :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm QH..
hehehe blh2 kite duduk togather2 mcm mkn berdamai :) Best kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...