Wednesday, June 27, 2012

Pulut Kuning Rice Cooker ~ Ena ~


ASSALAMUALAIKUM 
Salam pagi Rabu buat semua teman2x...

Wah rindu sangat2x kepada teman2 blogger. Dah beberapa minggu menghilangkan diri dari dunia blogging nie rasa mcm tak lengkap dunia nie..caybah hehehe
Terima Kaseh buat pengunjung baru yg sudi follow insyallah kalau ada masa akan mama menyusul kembali.. Kpd teman2 blogger yg lain jgk terima kaseh kerana masih sudi singgah ke sini walaupun tuan rumah dah semakin suam2 kuku dah dgn dunia blogging nie...

Hari tuh teman mama si Marinah ada  tayang pulut kuning di FB... dok meroyan tgk sbb dah lama betul tak mkn. Bila hari Isnin ikut adik ipar berbelanja di JB kami selalu akan bersarapan dikedai mkn Tapah yg menghidangkan aneka lauk utk sarapan pagi... so bila ternampak Rendang Daging dlm otak dah terfikir2 nk buat pulut kuning...Beli dlm 4 buku daging jer bersama rempah2...

Mmg hasil nyer tak lah seperti pulut kuning yg biasa kite kukus dlm kukusan tapi sekadar hendak melepas kan tekak yg meronta2 hendak mkn.. so nie lah hasil nyer PULUT KUNING RICE COOKER!!! msk malam semalam lps sejuk simpan dlm fridge tadi pagi masukkan dlm microwave panaskan saja...hehehe gaya org malas!!!

terima kaseh E-Na yg senyap lepas pulang ke Msia :)
Izinkan mama berkongsi resipi disini ..





PULUT KUNING RICE COOKER
resipi asal: Ena
sumber: mamahawa

Bahan-bahan ( 5-6 org makan )

• 2 cawan beras pulut - mama msk 1 cwm 
• 3/4 cawan santan pekat -
• 1 ½ cawan air panas 
• 1/2 sudu teh garam 
• 5 inchi daun pandan(ni kes nak jimat daun pandan) 
• 1 sudu besar minyak masak 
• Sedikit serbuk kunyit ( campur sdikit pewarna kuning)

sukatan air & santan mama ikut paras beras pulut jer..agak2 sbb msk sikit jer


Cara-cara 
1. Cuci beras pulut hingga bersih dan masukkan semua bahan2 kedalam rice cooker 
2. Setelah mendidih, gaul pulut supaya tidak berkerak dan warnanya sekata.
3. Biarkan hingga masak.



11 comments:

ogyep yummy mellow said...

Salam Mama,

perghhhhhh... bukan main melaram lagi si pulut kuning tu... cantik aje dibajukan.... redang tu, very d tempting lah... simpan sepiring utk ogyep ya..

norhanim md zain said...

Assalamualaikum mama

Saya kalau di hidangkan pulut kuning nie mesti tak tolak..suka sangat tengok rendang mama nie tersangat le sedapnya..:))

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Mama Hawa..

Wah cam sengang lah pulak tgk pulut kuning ni dimasak cam ni..hehehe.. Kalau sekadar nak melepaskan rasa di tekak Naz, boleh gak lah buat cam ni..

Gee® said...

aduh...canteknya pulut kuning tu posing... terliur dibuatnya...

hazila said...

Sedapnya mama makan pulut kuning sama rendang. Yummy...

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Mama HAwa sha baru ada kelapangan barulah dapat jengah dapur kengkawan.. waduhh pulut kuning dengan rendang daging terbaik!! cantik gambar..:)

Bicara Kak Noor said...

aduh sedapnya akak tengok pulut mama hawa ni macam dekat je dngn mulut akak ni hee cnatik lah kuning menyerlah gitu

ibundo said...

salam mamahawa. Wow.. deco yang mantop. lama pulak tak makan pulut kuning..

zila norazila said...

salam syg mama..alllaaahai asal nie nk suam2 kuku..x best la ..nnt kita rindu masakan mama..harap jgn off lama2 tau..wahhh kita nie mcm sejiwa jew..sbnarnya zila pun mmg teringin nk mkn pulut kuning..tp x terbuat2 lg..round2 kt area org jual kuih pun x nampak yg jual..waallaaa.tggu wt sendiri la nmpak gayanya:)

Ayu said...

Assalam mama,
sedapnya ada pulut kuning dgn rendang..dah lama tak makan pulut kuning..hari tu Iqram naik quran pun kita tak buat huhu..tengok rendang mama yang tak boleh tahan ni..

Amie said...

Cantiklah pulak tengok pulut kuning dihias begitu rupa... jom makan ramai-ramai dengan rendangnya sekali!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...