Thursday, June 14, 2012

Kuih Kaswi yg menjadi pojaan ati ku...


Assalamualaikum Salam Pagi Khamis

Miss my blog n frenzzz!!!!
kesian lama nyer ku biarkan tanpa 
sebarang N3 hehehe tentu ramai yg miss mama kan3x prasan kan

Okay berbalik pada gmbr nie semua orang dah tahu n rasa sbb mmg dah femes... skrg plak ada yg versi pandan ... mmg nmpk menarik tapi masih blm terbuat lagi insyallah mesti menrajin kan diri satu ari nie.

Opps lupa nak kasi tahu itu pun kalau nak tahu  kuih kaswi nie dah lama habis tau!! tak hingat bila masa mama buat.. buat dlm acuan lompang kecik2 sbb malas nak ptg hehehe

Resipi dari Kak Hanieliza yg mmg fufular dan virus dah tersebar meluas hahahah Tima Kaseh Kak minta izin Hawa berkongsi resipi disini wlpun dh pernah ltk resipi



KUEH KASWI GANDUM 
sumber: Kak Hanieliza



Bahan Sirap [masak dan sejukkan]
5 cawan air 
1 cawan gula merah 
1 cawan gula pasir 

Bahan Kueh
2 cawan tepung gandum 
1/2 cawan tepung ubi/jagung 
1 sudu kecil air kapur kueh [optional] - mama ltk
Kelapa parut (muda/putih saja) 
Sedikit garam 



Cara: 
1. Panaskan kukusan. 
2. Ratakan sedikit minyak dalam loyang yang nak digunakan. [Lapikkan pelastik saiz loyang] 
3. Bancuh semua bahan dan tapiskan. Tuangkan dalam loyang. 
4. Masakkan sehingga masak [30 minit] 
5. Tunggu sehingga sejuk baru bolih potong dengan pisau pelastik. 
6. Kelapa muda digaulkan sedikit garam. 
7. Lumurkan kueh yang dipotong bersama dengan kelapa tadi.



17 comments:

quinnie said...

mama...bila kuih pojaan mesti rajin je nak buat..hehehhe..saya pun suka kaswi..tapi suka resepi mak kawan saya..hehehehe...sedapnya makan....suka!!!

~~zana@pb~~ said...

Pojaan hati ku juga ni mama!! tapi kak zana lebih suka org buat, leceh la buat sendiri..kan? tak reti2 nak hulor ke Sabah? hehe...
akak pun lama tak singgah sini sb jarang kat fb, kalau selalu disana, mesti jumpa mama kan?

Liza said...

salam mama...ni pun peberet Liza jugak ni...bestnya kalau dpt sepiring....hiihihhihi

tun_telani said...

tun suka betul makan kaswi ^^
kt sini terpaksa guna kelapa kering.. jeles nengok kelapa tu..

EmbunRosaliza said...

Assalam mama, lama dh duk pendam hasrat hati nak buat kaswi gandum ni, kelapa parut tak ada tu yg masalah besar huhu.

Makin membuak2 rasa nak buat kaswi ni, kena cari kelapa dulu ni

Sofea said...

Assalamualaikum mama hawa..ni la kuih fav sy kini dan selamanya..sedap2! :)

Bicara Kak Noor said...

Salam mama hawa..
samala dngn pojaan kita jugak tpi jarang buat sbb anak2 tak suka selalu beli je kalau dpt makan yg mama hawa tentu malatop ni kan

Subhie Arun said...

wow..kaswi..lama tak makan....sedapnya!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Q...
share lah resipi mak kawan q mana lah tahu sedap jgk hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Zana... nk hulor ke Sabah jauh nah entah2 bila sampai dah berulat hehehe
kite pun suka kalau org buat kan kalau time malas begini hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Liza...
sama lah kite blh jadi geng!
Geng apa??? geng mkn kuih kaswi hahaha

Mama Hawa/Mama Nani said...

Tun..
kalau gunakan kelapa kering tuh Tun kena kukus lagi ke?
best kan mkn kaswi pagi2 hehehe :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Rosaliza :)

Oh disana kelapa parut susah ke nk dpt? Kat spore kite gunakan dlm pkt tak lah byk sgt..
Buat jgn tak buat Liza hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Sofea :)

Betul tuh... dulu kini dan selama nyer mmg fav nie

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Kak Noor :)
Oh kat sini anak2 mmg suka hehehe nak kasi mmg lah jauh sgt kena naik kapal terbang hehehe :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Hi Arun...
nie dulu skrg dan selama nyer ..all time fav :P

Yana Shaiful said...

Salam mama..waah ada kuih kaswi..kuih pujaan hati ku jua jgk hihii..sedapnyaaa ltk kelapa byk2 ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...