Wednesday, July 11, 2012

Bubur Lambuk ~Kak Jee~


 As Salam & Selamat Pagi Rabu yg mulai cerah di kawasan tmpt tggl mama ....

Minta maaf byk2 sbb blm berkesempatan BW & balas comments..kejap lagi hendak ke pasar dah kering kontang dlm fridge hehehe.

layan bubur lambuk yg dimasak utk si shasha yg tak brapa sihat pada hari Sabtu yg lepas... tapi orang yg tak sihat pun blh bedal jgk mmg tak masin pun telur asin yg dicampur ke dlm bubur nie. Minta maaf kak Jee Hawa gantikan daging burger kat dlm bubur tuh ... mmg sesedap kat tekak utk org yg sakit dan yg tak sakit.

Minta izin yer kak kongsi  resipi di sini (*-*)


Bubur Lambuk Kampung Baru versi Kak Jee

bahan2nya:


secawan beras
daging ikut suka banyak mana - sekeping daging burger oblong
bawang putih
bawang merah
halia
kayu manis & bunga lawang
telor masin - mama gunakan 3 biji 
½ cawan pati santan
garam dan aji (kalau perlu)
minyak bijan 



CARA: 
cuci beras. kemudian jerang atas dapur. bubuhlah air banyak2.  kemudian daging dipotong kecik-kecik dan dimasukkan bersama beras tadi. campakkan sedikit kayu manis dan bunga lawang.masaklah sampai beras betul2 hancur. kalau tak cukup hancur, tambah air lagi sampai bubur jadi halus. kjee ni guna pressure cooker. 10 minit jer. masukkan sekali dengan daging tau dalam periuk tekanan udara tu.

mama msk dlm periuk nasi jer.. daging burger tuh diramas2 mentah kemudian di masak bersama beras sehingga pekat.. harus kacau selalu takut hangit kat bawah periuk nasi...

kemudian bila beras dah cantik hancur, masukkan sedikit santan. susah nak agak banyak mana. tapi kalo satu cawan beras tu yang dah jadi bubur nasi, masukkan setengah cawan santan pekat. masak lagi sampai mendidih. bubur ni tak usahlah buat pekat atau cair sangat. kalau rasa pekat sangat bubuh air lagi dan masak. begitu juga kalau cair, masaklah bagi dia pekat sikit.

apabila bubur sudah mendidih, pecahkan telor masin ke dalam bubur perlahan-lahan. satu cawan beras tu, bubuhlah dalam empat biji telor asin. masak dengan api pelahan kerana kuning telor masin lambat sikit masaknye. kacau perlahan2 takut telor kuning pecah. guna senduk dan angkat telor masin  utk pastikan ia sudah masak. rasalah. kalo perlu letak garam, letakklah sikit. ada suka bubuh kicap cair sewaktu makan. ada suka bubuh sikit msg masa masak. kemudian tutuplah api.

tumis halia yg telah diracik halus bersama bawang merah dan bawang putih dalam minyak yg sikit. garing jer, tuangkan keatas bubur dalam periuk. tumis darat orang kata? hidangkan dalam mangkuk, bubuh kuning telor masin satu dan taburkan daun sop, daun bawang ker atau bawang goreng. jgn lupa titiskan sikit minyak bijan. ini penting nak bagi aroma yang power.


12 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

sesuai untuk bulan puasa ni, mama... mengeliurkan.. hehe

Mas Sani said...

Assalam mama, sht ke? Rinduuuuu lah hihihi

Bestnya bubur lambuk....menyelerakan sungguh. Nie kalau hulur kt amani comfirm licin semangkuk hehehehe

NEKCIK said...

asalam Mama...masyallah sedaapnyer...ni makanan kegemaran nekcik...mai semangkok!!!

zila norazila said...

mama cyggg ..sedapnya..sesuai dgn org yg lps demam nie..:)i like.:)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Rasa2 okay jgk nk ltk bahan2 extra mmg tak masin pun rasa telur asin kat dlm bubur tapi yg sedap tuh aroma minyak bijan..ltk sikit jer :P Sari

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Mas cayang :)
sama lah rindu banget seh! hehehe

hehehe kesian kan org sakit yg tak de selera nak mkn Mas.. tapi tiba2 org sakit tuh kan berbatmbah mkn bubur telur asin nie...
kalau utk amani nie mungkin telur asin tak brapa bagus sgt mmg kalau bubur lambuk biasa kira okay jgk :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Nekcik :)

hehehe senang nak mkn kan bubur lambuk nie.. fav kat rumah jgk :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Zila cayang!!! miss u :)
aah zila mmg sesuai ngan org yg tgh deman tak payah kunyah telan jer hehehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Mama cayang ni sha datang ni.. hulur periuk bukan mangkuk hehhee.. sebab memang fanatik dengan bubur hehee

Subhie Arun said...

wow my fav..lama tak makan..nanti kena try!

Ayu said...

Assalam mama,
lamanya kita tak masak bubur nasi macam niii....kita suka makan bubur, sekali scoop tu satu mangkuk besar boleh habis ah..sedapnya mamaaaaaa...kecur tau..

Amie said...

Rasa dah dekat sangat bulan puasa bila tengok bubur lambuk!
Selamat menyambut ramadhan yang mulia Mama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...