Wednesday, August 10, 2011

Roti John - Iftar hari ke 10

Assalamualaikum & Selamat malam semua... hari ni dah 10 ramadan :)
Dalam masa 10 hari berpuasa..dah 2 kali buat roti john ni.. memang akan selalu & selalu buat.  Lagi2 roti yg digunakan lembut....apalagi tadi anak mama si Shasha bedal semua!!! Dapat lah mama & hubby makan sekeping... Niari Nazli buka di tempat trainning :)

Sekali lagi terima kaseh Hana for the recipe.. dah byk kali mama buat... kena pada citarasa kami semua di sini


Roti John


Bahan2
  • 150g daging cincang
  • 1/2 biji bawang besar - potong dadu kecil
  • 1 sudu kecil serbuk kari
  • Carrot@kentang - (optional) - potong dadu kecil - mama hiris2 kentang & carrot
  • garam
  • 2 biji telur
  • daun sup - cincang halus
  • minyak@butter
  • Roti Hotdog (roti putih boleh juga)- roti perancis yg lembut
  • Sos Cili@Tomato dan mayonis
  • 1 biji bawang putih- ditumbuk halus }mama tambah
  • 1 hiris halia - ditumbuk halus}

Cara2
  • Tumis bawang besar hingga naik bau.Masukkan bawang putih & halia yg ditumbuk halus tumis sehingga kuning & naik bau. Masukkan daging dan carrot@kentang. Masukkan skali kari yang dibancuh dengan sedikit air. Perasakan dengan garam. Masak hingga agak kering.
  • Mangkuk lain, kocok2kan telur, masukkan daging tadi dan juga daun sup. Kacau.
  • Panaskan butter@minyak sedikit ke dalam kuali. Tuang telur dan daging tadi. Belah roti tak putus dan letak di atas telur. Jika menggunakan kuali besar leh wat banyak sekaligus. Tak perlu balik2kan. Bila telur dah masak, angkat terus roti dari kuali.
  • Paipkan sos dan juga mayonis. Bleh juga jika ingin buh salad atau sebagainya. Kemudian katup smula roti tuh. Potong dan siap dihidang.

Mama suka makan dengan mayo yg dicampurkan sgn sedikit thai cili sos...Enak di makan panas2..yum3x

22 comments:

Mamasya said...

Roti John favorit anak2...letak mayo dan sos cili...sedap. bulan puasa ni belum sempat buat lagi.

cik cek said...

Bestnya homemade roti john...nampak sedap...memang patutla anak2 mama suka...kalau cek dapat sepotong sedapnya...:)

Lovely Kitchen said...

lum buat lg roti john pose ni...fav hubby n anak2 gak...tp nak kena wat roti dulu...huhuuuu

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mama...
semlm pun hubby diana beli roti john... tapi roti john yg d buat sndiri mmg sedaaap n boleh bubuh banyak inti kan mama.. mmg puas hati... tgk roti john yg mama buat tu mmg sedaaap

Yat Maria said...

salam Ma...

isshhh ni roti john kita lom wat arr for iftar...memang best kalo makan ngan mayo + cili sket..kita pun sukak!!!

Yana Shaiful said...

Salam Mama..

waa..tergodanya tgk roti mr.john nii..yana pun dh 2 kali bt roti ni bln puasa..xyah mkn nasi dh..ckp je dgn roti ni :=)

anymz said...

rasa macam nak buat lagi rasanya..cekci roti john hawa ni tau..terjejes dah..hehe

quinnie said...

sedapnya mama..saya suka makan roti john....tapi kalau buat tak jadik cantik..heheheh

Anawahid said...

ni peberet kita mama, lama x mkn, nk pegi bazar ramadhan malas... nk buat, nanti la... heeee

Nurul said...

Salam, mama...
Fav sekeluarga roti john ni... tapi x pernah lagi buat sendiri, biasa beli jer kat bazar ramadhan... tapi kalau buat sendiri mesti lagi sedappp... ;)

Juwita Jamaludin said...

sedap roti john puasa ni lum buat lagi.. nak buat gak la nanti mama.. good idea.. roti john kalau makan kenyang

Mama Hawa/Mama Nani said...

Kat sini pun sama Mamasya..bln puasa nih dah 2 kali :) Anak2 mmg suka versi yg ni :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Cik Cek... tak tahu lah knapa anak2 sukakan roti john versi Hana ni..mungkin sbb inti n also sbb roti nyer lembut :P hehehe cik cek kalau nak septg... mama nak antar jauh ..kena lah buat sendiri yer :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Oh tak yer jgk... kat Jepun mana ada roti perancis yer Ena.. insyallah dpt lah anak2 n hubby merasa dalam blm pose nih :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm diana :)
Tu lah ..arituh jiran mama ada beli jgk..inti sikit n agak kering sedikit..roti yg jenis keras... tak sesuai kat tekak..harus buat jgk. Inti nak letak byk2 n nak lembab atas citarasa kite sendiri..
Ni pun dah byk kali mama buat roti John versi Hana :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm yat..
Mama dah 2 kali buat utk iftar..aah mama suka cicah ngan mayo jer..buat lah

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm yana..
Yana pun dah 2 kali buat mr John ni..hehehe mmg best kan tak pyah mkn nasi kenyang :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Kak Anim..tang mana plak roti john hawa ceksi ni kak Anim..cuba terangkan..hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Quinnie..tak cantik takpe asal kan sedap..hehhe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Anawahid...
Kalau beli kat luar kdg2 tak sama ngan citarasa kite..puasati buat sendiri..kalau resipi ni mmg berbaloi sedap :P Buat Ana jgn tak buat :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Nurul..
mmg sedap kalau buat sendiri..moist N nk letak inti byk2 pun lagi best :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Ita..try lah mmg puas ati..kenyang tak payah mkn nasi..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...