Thursday, October 13, 2011

Kari Ayam Kerisik


Selamat pagi yg ceria kepada teman2yg mama ingati... pagi ni matahari dah terang benderang di sini... mungkin cuaca hari ini panas..insyallah biar lah sampai ke petang yer :)

Kari Kerisik lagi,baru buat jgk, tapi kali ni mama gantikan ayam. Kali ni mama masak cair sedikit... pun sama jgk bila dah malam kuah akan pekat so kena panaskan tambahkan air sedikit...sedap senantiasa suka kuah yg pekat2. Tapi kalau dibandingkan dgn daging memang kari daging kerisik lagi sedap sebab terasa kemanisan & rempah2 yg serap bersama rempah2. Mungkin jika digantikan dgn ayam kampung yg pejal2 lagi best agak nyer...hisssshhhh pagi2 hehehehe

Terima Kaseh Mas... mama dah buat ke 2 kali hehehe

Letak lagi lah resipi yg marbeles ni kat bawah....





Kari Daging Kerisik
Resepi : Kak Fida Myresepi & Mas
Bahan :
  • 1 kilo daging -dipotong nipis dan rebus empuk. Mas guna daging tetel
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 1 biji bawang besar - dikisar
  • 4 ulas bawang putih - dikisar
  • 1/2 jari halia - dikisar
  • 4 - 5 sudu besar rempah kari daging - dicampur sedikit air dan jadikan pes
  • 1 batang serai - dititik
  • 2 lembar daun kari
  • sedikit kayu manis,cengkih,pelaga - untuk bhn penumis
  • 3 biji kentang - dibelah 4
  • 3 biji tomato - dibelah 4
  • 2 batang lada hijau - dibelah 2
  • 1/2 cawan kerisik
  • 1 keping asam gelugur
  • garam secukup rasa
  • kiub daging knor - Mas tambah
  • 1 helai daun pandan - Mas tambah
  • minyak masak - untuk menumis
  • 1/2 biji bawang besar - dihiris
  • 2 ulas bawang putih - dihiris
  • air secukupnya untuk kuah

Cara memasak:
  1. Campurkan bahan2 kisar bersama cili kisar.
  2. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bawang besar dan bawang putih yang dihiris juga daun kari dan daun pandan hingga layu dan masukkan campuran bahan kisar,penumis dan serai dan terus tumis hingga hampir kering lalu masukkan pes rempah kari dan tumis hingga wangi dan terbit minyak.
  3. Masukkan daging rebus bersama air rebusannya sekali dan juga kentang.Bubuh garam, asam gelugur, kerisik, kacau rata dan masak hingga mendidih. Boleh tambah air jika perlu dan masak lagi biar mendidih dan kentang empuk.
  4. Kecilkan api dan masukkan cili hijau dan tomato. Renihkan lagi 10-15 min. Siap untuk dihidangkan.

14 comments:

izahdaut said...

mama..saya baru berura ura nak buat daging kaki kerisik, mama dah buat nga ayam ek. nampak sedap tu. mama jom tukar ngan rendang ayam pulak.

Anna Qawina said...

aslmkm...lama tak jenguk mama..nak tumpang mkn eh? takde apa na tuko mcm izah tu, kita tuko pinggan kosong jek..haha

ady said...

as-salam mama
sedapnya menu mama ni..terliur tgk.. terus dah lapar ni..belum fb lagi..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.hawa.Tgk gambar pon dah rasa nk geget2 ayam kari ni....hihi

cik cek said...

Sedapnya...mama...bau kari ngan kerisiknya sampai kesini....kechur2..telan2 air liur..:)

Yatie said...

waduh buat Yatie terliur lerrrr tngk kari ayam kerisek mama ni..nasib baik dah buat aritu..kalau tak sekarang gak Yatie masak mcm ni...sedapnya..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Mama hawa kita suka. Terasa nak cicah pulut kuning atau roti benggali

Alin Marlini said...

nyum..nyum..melazatkan..cicah ngan lempeng pun sedap gak nih :)

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Hawa..
Kak, tgk pic akak ni, terus rasa teringin nak makan roti cicah kari.. nyumm...

ibundo said...

salam hawa,
nampak sedap. Orang melaka selalu buat kari ayam bubuh kerisik ni makan dengan ketupat. sebab kuah dia pekat.

Mama Hawa/Mama Nani said...

hehehe typo error ye Izah takpe..
Mmg dap Izah lagi2 bsk bila kuah dh pekat blh cicah ngan roti :P yum3x

Anna..
Wslm Anna..hehehe sama lah lama mama tak jenguk blog anna jgk..
Tak per Anna pinggan yg kosong anna bwk mesti pinggan yg cantik ki3x

Ady..
Wslm Ady..
hehehe mmg sedap kat tekak mama kari kerisik nih :P Dah 2x mama msk..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Azatie...
Wslm Atie :) Hehehe tuh tgk gmbor blm dpt rasa yum3x

Cik Cek..
hissh jauh nyer bau sampai sana hehehe :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Yatie..mmg sedap kan3x..hingga menjilat jari hehehe

Puan Ros.. jgn ckp cicah ngan pulut or roti benggali..roti biasa pun sedap hehehe

Aduh Alin..lempeng!!! lagi best daaa...

Wslm Naz.. best kan kalau msk kari cicah ngan roti atau lempeng buat sarap..

Wslm Ibundo..
tak tahu plak org melaka pun suka msk kari begini.. tak pernah plak cuba mkn ngan ketupat. 1 hari mesti cuba jgk mkn begini..nyum3x

Juwita Jamaludin said...

salam mama.. suka juga kari mcm ni letak kerisik extra sedap jdinya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...