Monday, October 24, 2011

KueTiaw Haufan Seafood ~Mas~


Yang paling best pernah mkn... KueTiaw Haufan
Terggoda ngan kaler kehitaman Haufan :) kalau mama pegi mkn kat luar mesti suruh buat yg hitam2.
Setahu mama Madihaa, Quinnie sapa lagi eh???? yg dah msk haufan nih..yum3x

Terima Kaseh Mas kerana sudi kongsi resipi kicap campur yg pekat kehitaman. Cuba mama tak letak pun ajinomoto.... ni dpt 1 bekas besar mama simpan dlm fridge senang nak msk haufan lagi atau kata Mas blh grg mee atau grg ayam. Minta izin mama letak resipi disini yer :)


Kuetiaw Haufan 
Resepi : MasDuniaku
Bahan A :
  • 500gm kuetiaw 
  • 3 sudu besar kicap campur 
  • sedikit minyak untuk menumis
  • 2 biji bawang putih dicincang - ni mama tambah 
Bahan B :
  • 3 cawan stok ayam - kalau tak ada air biasa pun boleh - mama gunakan chicken cube jer
  • 1 pokok sawi - basuh dan potong2
  • 12 ekor udang 
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • 3 sudu besar kicap campur
  • 2 biji telur
  • sedikit lada sulah
  • jejari ketam/sotong/fish ball - ni mama tambah
Cara memasak :
  1. Panaskan minyak, masukkan kuetiaw ( kalau suka pedas masukkan cili padi yang diketuk sekali ) dan kacau, masukkan kicap campur dan kacau hingga kuetiaw kelihatan sebati @ garing sikit jika suka. Angkat dan letakkan dalam pinggan.( Mama tumiskan bawang putih sehingga garing sedikit baru mskkan kuetiw padamkan api dan gaul sehingga kicap sebati ngan kuetiaw)
  2. Masukkan stok ayam dalam periuk,apabila mendidih masukkan sedikit kiub ayam, udang dan sawi, apabila udang bertukar warna masukkan kicap campur(kalau rasa kurang masin boleh tambah lagi ), kacau, kemudian masukkan bancuhan tepung jagung (kalau suka kuah pekat boleh letak lebih) masukkan bancuhan tepung sedikit2 dan kacau untuk lihat kepekatan kuah,  kacau lagi, apabila mendidih, pecahkan telur dan masukkan telur kedalam kuah tadi dan terus tutup api.
  3. Kacau kuah tadi bentuk bulat dan tuang keatas kuetiaw yang digoreng tadi.Tabur lada sulah diatasnya. Sedia dimakan.



Yg ni 1st batch cik hubby punyer termasin sikit...


 

Yg nih mama punyer... penuh ngan harta karun. Makan panas2 ltk cili jeruk fuyoo berpeluh kejap. Yg pasti Haufan nih pasti akan dibuat lagi...hehehe 


Utk kicap campur ni mama tak gunakan ajinomoto pun....

Kicap Campur

Resepi : MasDuniaku

Bahan  :

  • 1 cawan kicap pekat
  • 1 cawan kicap cair
  • 1 cawan sos ikan
  • 1cawan sos tiram
  • 1/2 cawan gula
  • 1/2 cawan garam
  • 1/2 cawan ajinamoto 
Cara membuatnya :
  • Masukkan semua bhn2 yang telah disukat tadi kedalam periuk. Sebatikan dulu kemudian baru dikacau atas api perlahan hingga sebati tanpa henti yerk untuk mengelakkan kicap tu hangit, bila dah tak dengar bunyi gula tu masa mengacau, boleh tutup api dan biarkan kicap tu sejuk baru boleh masukkan kicap campur tu dalam bekas dan disimpan didalam peti.  
  • Kicap campur ni sesuai digunakan untuk menggoreng mee, bihun, kuetiaw, mee hailam, sedapp juga dibuat ayam masak kicap.....

21 comments:

ady said...

as-salam mama
wahhh..banyak sedap ni kue tiaw haufan.. meriah nye haufan ni dgn bahan2 seafood..sedap3

cik cek said...

Sedapnya mama...kalaulah dapat join makan..alangkah sedapnya....:D

Anna Qawina said...

sama dgn cik cek nak tumpang makan..hehe..macam taufan gitu menu ni datang yer..

Sari Yusa Ibrahim said...

saya punya mahu cili lebih ya.. hihi

Amie said...

eratiefsedapnya.... dapat rasa kuahnya pun jadilah buat lepas kempunan...

K.Nor said...

adusss sedapnyer ma.. nor punya paste tak terusik pun lagi tu.. :(

Kerull said...

Salam Mama...sedapnya..terliur sampai meleleh ni...slurp..panas2 bestnya..

Yat Maria said...

Mamaaaaaaaa


tadi kita terpengsan jap...selalu arr Ma..pengsan2 kan kita ..esp kat opis..ni baru tgk gambar resepi eh Ma...lom merasa lagik :)

sha said...

kicap campur tu apa ekkk

Juwita Jamaludin said...

Yummynya ita dah la suka mee atau masakan hitam mcm ni .. Meleleh tgk cili jeruk tu.. Huhuhu leh try ni buat

tun_telani said...

wahh.. meriahnyer kue tiaw haufan mama.. terliur tun nengoknya.. x sabar nk blk semenanjung mkn kue tiau. duk bintulu ni, tun x jumpa lg kue tiau yg tun yakin halal dia.. yg jumpa semua tulisan cina n xde logo halal.

Mas said...

terjah jap sini..he3
alhamdulillah....
mama sekeluarga suka ngan resepi haufan tu...
sedappkan mama...
hmm..mengancam betoi haufan mama tu....
sarattttt.............he3

izahdaut said...

mamaaaa..
menggodanyaaaaa mee haufan tu.. saya je lom buat. tunggu mas buatkan lah. hehee

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ady..
hehehe kuetiaw haufan yg manyak harta karun daaa...suka2x. Try lah Ady :)

Cik Cek...
Silakan Cik Cek :) kite togather2 mkn kuetiaw haufan :)

Anna Qawina..
Cik Anna kite pun nk join sekali??? Come2x... bukan mcm taufan anna tapi mcm twister daaa hehehe....

Mama Hawa/Mama Nani said...

Ok buk Sari Yusa... cili lebih!!! bisa diaturrrr hehehe :)

Amie...
Alalala kesian nyer!! Nnt mama buat lagi ltk manyak2 seafood kasi Amie yer :)

Nor...
Nor dah buat paste??? Takper paste dah buat lagi senang tggl cari bahan2 jer...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Kerull...
Wslm Kerull..alalala kesian nyer..mmg mkn time panas2 syiok per...

Yat Maria...
Alamak takut plak org tuh pengsan2...hehehe Takpe nnt bila senang2 Yat pulak kasi mama pengsan2 blh kan2x...

Sha..
Kicap campur tuh sos utk buatkan kuah & rasa utk haufan... selalu or tionghua suka buat haufan nih.. ada versi yg putih or versi yg hitam. So kicap campur ni utk menghitamkan haufan. Cubalah :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Ita pun suka mee?? Sama lah disini... cili jeruk tuh mama ikut resipi dari Nor Trgganu mmg sedap kat tekat mama :)
Try lah resipi Mas nih :)

Tun..
Oh kesian nyer... tak tahu lah kalau gantikan ngan jenis mee yg lain sedap/kena rasa nyer..
Tak pe byk2 bersabar yer insyallah bila blk Msia dpt lah merasa haufan nih..

Mas..ehehehe haufan mama yg sarat ngan harta karun...mee dia tak nmpk pun..anyway we ouls semua suka ngan kicap campur..nk try plak msk mee hailam pulak.. tq very much Mas :)

Izah...
hehehe menggoda ngan harta karun..Izah nk tunggu mak yong buatkan? Org tuh lagi mual2 silap2 Izah yg kena msk sendiri...hehehe jgn marah nnt kena juallll

Nieza said...

wahhh sedapnya haufan mama, terliur sudah...nak blk buat la....hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

MasyaAllah!!!
memang kena buat lagilah nampak gayanya nih bila tgk mama punya version... penuh dgn harga karunn... hehehe... sy ritu buat simple jer ikut resepi pun.. BAPAK SEDAPNYERRR!! mlm td sy gunakan kicap campur tu utk masak ayam masak kicap utk anak2.. tp tambah sikit ngan kicap manis.. bestt gak mama.. pendek kata.. kicap campur tu mmg sesuai utk apa sj masakan berasaskan kicap.. hehe.. tp yg pasti ada kelainan dr segi rasanya.. thank you so much utk mas yg berkongsi resepinya..

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Kak
Sedapnyaaaa... kat sini pun ada kue tiaw ni.. Bila nak buat ni..Asyik jamu mata jer ..

Alin Marlini said...

nampak menyelerakan mama...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...