Monday, October 3, 2011

Pecal


Assalamualaikum dan selamat pagi semua :)
Bertemu kembali di pagi isnin yg ceria... sinaran matahari dah terbit terang waktu ni di kawasan rumah mama... sayang sekali tak dpt jemur pakaian yg tengah cuci...kejap lagi hendak menemani cik hubby ke hosiptal. Sakit pinggang hubby datang menyerang nyer sekali lagi. Semalam tgh hari bwk cik hubby ke bahagian kecemasan disbbkan terlalu sakit :( Tapi bila dah jumpa doc hendak beri suntikan tahan sakit hubby tak mahu plak..haisshhh sabar jer lah dgn kerendah dia...

Menu makan malam yg simple tapi mengenyangkan...sebenar nyer bahan2 dah di siap pada hari Sabtu yg lps..cuma tak sempat nak masak. Kali nih pecal yg diletakkan bersama daun pucuk ubi yg muda2 diberi oleh mak..TQ mak :)

Resipi dari dapur Ros mama ambil pernah jgk buat ikut resipi dari buku masakkan Sheila Rusdi . Mmg betul kata Ros makan pecal nih baik utk kesihatan dan jugak mengenyangkan :P Bahan2 nyer pun mudah mana yg ada. Cuma tak brapa pedas sangat. Sesuai padan ngan rasa kepedasan & kemanisan masing2.

Ros mama minta izin letak resipi disini supaya senang dirujuk & dikongsi bersama teman2 yg lain. Terima Kaseh Ros.


Pecal@ Gado Gado
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com


Bahan-bahanya ( sayur pecal)
se-ikat Kangkung
se-ikat pucuk ubi
sedikit kacang panjang
sedikit timun
4 ketul tahu goreng
sedikit jantung pisang ( ni takde pun takpe)- x letak

Untuk kuah pecal
sedikit air asam jawa
sedikit gula
1 cawan kacang tanah
1/2 inci belacan ( yang telah di bakar)
4 biji bawang kecil
5 tangkai lada kering- kalau hendak pedas blh tambah 








Cara-caranya
1. Timun dihiris halus, Panaskan air di dalam periuk dan celur, kangkung, pucuk ubi, kacang panjang, tahu goreng dan jantung pisang, tos dan ketepikan. Jangan celur terlalu lama.
2. Buat Kuah Pecal, panaskan secawan minyak dan goreng kacang tanah, angkat dan ketepikan, selepas itu, goreng pula bawang kecil dan lada kering, dengan lesung batu tumbuk kacang tanah hingga agak lumat, kaup dan masukkan dalam bekas, kemudian tumbuk pula bawang merah, lada kering dan belacan. ( nak guna blender pun boleh).
3. Masukkan kesemua bahan yang telah ditumbuk ke dalam bekas dan campurkan dengan air asam jawa dan gula, sesuaikan rasa, masukkan  sedikit garam.
4. Cara penyediaan, ambil kesemua sayur pecal dan curahkan kuah kacang di atasnya, gaul sebati, dan sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

17 comments:

Mas said...

mama....terliurnya mas tengok pecal pepagi gini...
sedapppppnyaa....

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mama...
mmg kena buat nie mama.. sedapnya tgk.. suka2..

Kak Rose said...

kecur air liur pepagi nampak pecal ni... kuah pecal bli lama dah tp x terbuat lg...nak g cari bahan la..

Nazrah said...

open house ari tu wat pecal..tapi x sempat nak ambil gambar..memang the best kan...

ady said...

as-salam mama
sedapnye tgk pecal ni..mkn dgn nasi panas2 ni adoiii sedapnye..terliur dah nih...

dZana said...

mlm2 ngendap pecal mama lagi.. huuu

Juwita Jamaludin said...

lamanya tak makan pecal mama.. teringat pecal mak ita.. sedapnya.. makan buat ratah je

tun_telani said...

perghhhh.. kecur air liur tgk pecal ni.. tun suka sgt mkn pecal!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Mas...hehehe sedap nyer. Sayur mayur mknnan sihat.

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Diana..
Mmg sedap pecal ni Diana pada sapa2 yg suka mkn sayur..Cuba lah bahan pun mudah

Mama Hawa/Mama Nani said...

hehehe Kak Rose..
Betul tuh kdg2 kite beli yg dh siap tapi tak terfikir beli nak buat tup2 dh tak blh mkn...ehehehe kena cari bahan kak Rose :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Nazrah buat pecal utk open hse..wah tentu ramai yg suka mkn pecal nih kan?? Tak selalu org buat utk open hse..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ady..

Mama ratah jer g2..siap ngan pucuk ubi...hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

hehehe Dzana :)
Sedap kan sekali2 dpt mkn pecal lagi2 ada segala daun & jantung pisang!!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Kesian Ita..teringatkan mak :(
Takpe bila pulang ke Msia dptlah mkn hasil tangan mak yer..Betul tuh mama suka ratah g2 jer bila mkn ngan nasi dah tak syiok plak.

Mama Hawa/Mama Nani said...

Tun pun suka mkn sayur mayur jgk?
Mmg sedap kan bagi sapa2 yg suka mkn pecal..

Nur-nba said...

My favourite.. Sedapnya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...