Monday, November 21, 2011

Cucur Sayur


Hari nih mood "R".... tiba2 teringat resipi cucur cendawan Ayu yg menggunakan acuan... dah lama beli acuan tuh cuma blm rasmi ....hehehe blh tgk kat sini yer mintak ampun mama lupa nk ambik gambar.

Buat minum petang tadi cun2 utk kami berdua jer..ari nih takde mood makan nasi padahal lauk ayam masak kicap dh masak



Meh tgk resipi... mama gunakan apa yg ada didapur buat 1/2 adunan ...
Terima kaseh Ayu & kakWan for the recipe :)



Cucur Cendawan
 source: Ayu & KakWan


Bahan-bahan
2 cawan tepung gandum - gunakan tepung naik sendiri 
1/2 sudu teh baking powder- x letak 
100gm cendawan tiram di dadu- x de
100gm udang kertas kecil / bilis halus-( Ayu gunakan bilis halus-silverfish)- udang kering yg direndam & ditumbuk kasar
 1 tangkai daun bawang dan daun sup dihiris
1/2 batang carot di sagat memanjang
1 biji bawang besar dihiris nipis
1 batang lada merah dibuang biji dihiris nipis
5 biji cili padi dihiris nipis-(Ayu tambah)-x letak takut pedas!!
1 sudu teh garam + secubit perasa
1/2 cawan air **mama agak2 jer sbb buat 1/2 adunan


Cara-cara :
1.  Satukan semua bahan, masukkan air sedikit demi sedikit dan gaul hingga sebati.  Tambah air jika adunan agak likat.
2.  Panaskan minyak, rendam senduk besi dalam minyak sebagai acuan.  Keluarkan senduk dan biarkan sedikit minyak di dasarnya dan ambil satu sudu kecil adunan dan ratakan memenuhi acuan.  Goreng dengan minyak terendam hingga atasnya keperangan.  Keluarkan dari acuan dan balik-balikkan sehingga masak.  Buat hingga habis.
3.  Jika tidak menggunakan acuan, ambil 1 sudu adunan dan goreng seperti cucur biasa.

13 comments:

Amie said...

Assalamualaikum Mama Hawa,
lama kita tak ziarah sini...bila datang petang-petang begini dijamu menu istimewalah pulak...sedap nampak cucur sayur tu...tumpang seketul dengan secawan tehnya sekali ye Mama Hawa... hi hi hiii

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Amie...
sama lah kiter lama jgk tak BW ke dapur Amie..Silakan mmg utk jamu tetamu yg dtg ke teratak Hawa nih..siap ngan teh panas dikala senja yg dingin disini...hehehe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mama...
apa kbar mama.. doa dah harapan diana mama sihat sejahtera hendaknya.. mama.. comel sungguh cucur sayur yg mama buat tu.. mcm bentuk donut.. nampak menarik sungguh ngan bentuk gitu

Juwita Jamaludin said...

salam mama.. sedap cucur macam ni.. tambah makan panas2 dan cicah sos

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam mama.Nampak sedap ni,macm donut sayur pula jadinya ya.

Kingsizesue said...

Mama Hawa, really admire your talent in preparing all your delicacies

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Diana :)
Alhamdullilah mama sihat terima kaseh di atas doa :) Mudah2an Diana begitu jgk.
Hehehe mama gunakan acuan berbentuk bulat yg berlubang dibawah tu yg ada rupa mcm donut..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ita..
Mmg mama suka cucur yg begini sedap ketika panas2 cicah ngan sos ..lupa habis sepinggan :P

HomeKreation said...

Salam mamahawa. Along pun ada acuan tu, lama dah beli tak teringat pun nak pakai. TQ mamahawa ingatkan Along. Nanti2 boleh cuba respi ni....mmmuah2 tq.

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Puan Ros..
aah lah ada rupa mcm donut tapi cucur sayur hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Biasa2 jer Sue :) Ni pun tgk2 dari member2 blogger :D

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Along :)
Ada pun acuan tuh..Nnt bila dh buat tag mama tau! hehehe

quinnie said...

cantik la kak guna acuan cam gini..berselera tengok..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...