Tuesday, November 22, 2011

Sup Tulang Hadyai


Salam & Selamat pagi :)

Pagi nih tayang sup tulang daging korban yg dah dikorban lama daa.hehehe
Hari Raya Haji tahun nih mama tak dapat ke masjid pun ambil daging korban sbb tahun nih MIL beraya bersama..alhamdullilah jiran sebelah tingkap dapur mama berikan sebungkus adalah dlm sekilo g2 buat anak2 rasa amin...

terima kaseh Yatie & Mas :)

Pernah msk sup tulang ni suatu ketika dulu ...blh kesini :)



SUP TULANG HADYAI
Copy resepi Sup Ayam Hadyai : Kak Yatie 

BAHAN - BAHANNYA 
  • tulang  - direbus empuk
  • 5 batang serai, dititik
  • 7 cm lengkuas, diketuk
  • 2 batang saleri, dikerat2
  • 2 biji tomato, belah 4 setiap satu
  • 5 - 6 cawan air (atau secukupnya)
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 2 kuntum bunga lawang#
  • 5 biji buah pelaga#
  • 3 kuntum bunga cengkih#
  • 1 batang kayu manis#(#rempah tumis)
  • 5 biji bawang merah*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 3-4 biji cili padi*
  • 4 cm halia*
  • 1 camca teh lada hitam*
  • 2 camca besar ketumbar*
  • 1 camca teh jintan kasar*
  • 1 camca teh jintan halus*(*dikisar halus)
  • Hirisan daun sup/daun bawang, untuk hiasan
  • Bawang goreng, untuk hiasan




Sedap cicah ngan sambal kicap... hirup panas kuah nih fuyoo!!! lps tuh perap limau sambal...nikmat hahaha


CARA MEMBUATNYA 
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis rempah tumis, serai, lengkuas dan bahan kisar halus hingga harum.
  2. Tuang tulang dan air rebusan dan masukkan saleri. Gaul rata dan renih seketika.
  3. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula sebagai pemangkin.
  4. Akhir sekali masukkan tomato dan masak 1 - 2 minit lagi.
  5. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  6. Tabur hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan. Sedap juga dihirup begitu saja.....



11 comments:

Nuridah said...

Pagi mama,

sungguh menyelerakan bila tengok pagi2 gini ngan perut lapar pulak tu...sedap gitu!!

Hubby pun pesan suruh masuk sup hari ini...kepala otak kita dh terbayang nk makan sambal udg....ish!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Pagi Nur..

hehehe mama mmg suka sup hadyai nih ada rasa2 masam2 berempah pedas2 sikit..lauk fav hubby tapi ni msk sikit jer sbb dpt daging korban :P

Ish!! mama pun lama betul tak msk sambal udang buat ngences jer pepagi ni Nur...hehehe

ibundo said...

sedapnya hawa... kena dengan kicap sambal tu.. pergh.....

dZana said...

aslmkum mama.. fav saya ni mama.. walaupun tak boleh mkn byk2.. huuu.. saya mkn sikit2 jer.. tapi ulang2 byk kali.. itu kira sikit kan mama.. hihihi... selalu msk sup tulang biasa2 jer.. ada lagi stok tulang kurban ari tuh.. nnti nk try rspi ni jugak.. tq mama for sharing.. muaaaahhh...

anymz said...

akak memang suka dgn semua jenis sup esp sup tulang..cuma akak tak boleh makan byk lah..sup2 begini makan musim hujan2 ni sedap betul..makan dgn sambal kicap..sedapnyaaaaaaaa :)

Kerull said...

Salam mama...wah pagi murning nampak sup tulang ni..hu hu terasa2 dah kat lidah ni ma...hu hu

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam mama selera makan tengah tak da ni..kalau dapat sup ni..aduh!!!! mesti sedap punya..

rahel said...

s'mat pagi Mama Hawa..
emm bestnye ada sup tulang kat sini,time hujan2 sedap menghirup kuah sup tulang..

E-na Lovely Kitchen said...

rasa sup yg masam dan pedas mmg power!!! tambah kat sini sejuk sedap hirup sup....cantiklah cucur sayur mama kat bawah tu...tak pernah tgk pula acuan ni kat daiso...nnt kena cari betul2...berkenan la...;)

Nieza said...

sedapnya sup tulang ni kak....ishhh dapat semangkuk dlm cuaca sejukx2 ni memang bestla:)

Yana Shaiful said...

lapar..Sedapnya dpt hirup sup time hujan nii..xtahan tgk sambal kicap tu..menambahkan lg selera kepedasan :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...