Monday, March 19, 2012

Gulai Kawah


Gulai Kawah nie ada ala2 rasa spt rendang... mungkin kegunaan kerisik dlm bahan. Tapi makin lama dipanas makin sedap kuah yg pekat2... sesuai dimakan bersama nasi minyak, nasi putih, roti jala ataupun roti canai/prata :P

Sekali lagi resipi dari dapur Lina Pg jgk ...hehehe manyak2 terima kaseh kerana sudi berkongsi resipi yg sedap lazat pada tekak kami dirumah :P Izinkan mama ltk resipi disin.. mana lah tahu teman2 yg lain yg mau mencuba nyer kelak :)


RESEPI GULAI KAWAH
resipi: linapg.blogspot.com 

sumber: mamahawa

Bahan 

  • 1/2 kg daging lembu hiris nipis
  • 1paket kerisik (40g) - mama ltk dlm 3 sudu mkn 
  • 1 paket kecil kari daging- mama ltk dlm 5 sudu mkn sbb suka pekat2 
  • 1 labu bawang merah (kisar)
  • 3 ulas bawang merah (kisar)
  • 3 ulas bawang putih (kisar)
  • 2inci halia (kisar)
  • 2 batang serai (ketuk)
  • 3-4 sb cili giling
  • 3 helai daun limau purut
  • 1 cawan santan pekat
  • Rempah 4 beradik
  • 3sb gula merah - gula timbang brown color
  • 2-3 keping asam keping
  • minyak
  • garam 
  • Air



Cara-Cara: 
  1. Panaskan minyak, tumiskan rempah 4 beradik, bahan kisar,serai ketuk sehingga wangi. 
  2. Masukkan cili giling masak hingga garing dan pecah minyak.
  3. Masukkan daging dan kacau rata.Masukkan sikit air dan kacau rata lagi.
  4. Bila daging agak empuk, masukkan santan, kerisek, garam, gula merah, daun limau purut dan asam keping
  5. Biarkan mereneh hingga daging betul2 empuk.Kacau sekali sekala
  6. Biarkan sampai pekat.Tutup api.
  7. Sedap dimakan dengan nasi atau roti

20 comments:

ady said...

as-salam MAMA
WAHHH..pagi2 terliur tgk gulai kawah Mma ni..sedap ni cecah dengan roti jala atau roti perancis..

Sari Yusa Ibrahim said...

mencari2 resepi gulai kawah, nak cubalah nanti.. memang jadi kegemaran keluarga tapi selalu makan kat kedai jer.. tenkiu, Mama

Mas said...

dmama....
gulaiii kawah 1 mangkukkk...
sedappp tengokk..
cicah ngan roti sedappp tu...he3

Amie said...

Selamat pagi mama Hawa,
gulai kawah ni kalau makan ramai-ramai sedap ni, makan dengan apa pun sedap!

ijayuji said...

Salam mama! kita dtg bawak pinggan kosong ajerrr :D nasi pun kita tak masak lagi sbb hari ni bz sgt2 :D nmpk gulai mama ni kan kalau mkn dgn nasi himpit pun sedap kan?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

uishhh mama.... terliurlah nampak gulai kawah mama ni... teringat2 gulai kawan yg cik abang kita masak dulu.... sedapnyerr!!

Nieza said...

waduh, sedapnya tgk gulai mama ni...tumpang lunch sini la hari ni yer.hehe

lina_pg said...

assalam mama..saya mmg tengah lapar ni..sekali tengok gulai kawah yg sangat menyelerakan tuh...kuah pun pekat2 mmg taste sy la hehehe
Thanks ya sudi cube rcp ni..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ady!!

Hisshhh cecah ngan apa2 pun sedap..lagi lama dipanaskan lagi sedap tau kuah gulai nie :P

Sari...

Cuba lah ... nie pun 1st time mama try terus dh terpikat!!! mmg enak banget :P Mama tak pernah plak mkn gulai kawah nie kat kedai maybe kat JB jer ada jual

Mama Hawa/Mama Nani said...

Mas...

Wes entek... dah jg baja daa...
mmg sedap cecah ngan roti apalagi kalau lempeng kosong yum3x

Mama Hawa/Mama Nani said...

Selamat malam Amie :)

Gulai kawah nie tak payaah tunggu mkn ramai mkn sorang2 pun sedap Amie hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ika :)

Alahai dtg ngan pinggan kosong sorry lah dh jd baja daa...bz yer ari nie...

Pada mama lah gulai kawah nie sedap mkn ngan apa2 pun ttp sodap :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wah madihaa... cik abang Madihaa pandai lah memasak tak lah mcm cik abg mama yg tahu mkn jer!!! Mmg enak lauk gulai kawah nie :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

hehehe dah lama habis lah Nieza..tapi kalau nk rasa jgk... kena lah msk sendiri hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Lina..
hehehe mmg marbeles resipi gulai kawah nie.. mama mmg suka kuah yg pekat2 lagi lama kuah gulai ni dipanaskan lagi sedap :P

Tq sekali lagi yer :)

ASMAH YUSOF said...

salam mama...aduhhh sedap sgt gulainya..selalu dpt mkn kat umah org kawen je...mmg pun makin lm makin sedap!!!

Acik Erna said...

assalam mamahawa..acik suka makan tapi belum pernah buat sendiri..kalau bulan puasa ada aje yang jual gulai kawah ni

HomeKreation said...

Salam mama. Along mmg hantu kari... melelh air liur ni...

~~zAnAfAhMi~~ said...

Rempah 4 beradik tu ada jual kt pasaraya ke mama? Lain dr org klntn punya ni....nnti upload gmbr rempah tu kt fb bole? Tag zana ye...

mimie said...

mamaaaa,.....sy suker gulai kawah ni...sedap cicah ngan roti arab...marbeles3x.....ado lagi kiaa..???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...