Tuesday, March 20, 2012

Kerabu Epal Hijau

 Bismillahhirahmannirrahim

Assalamualaikum
Selamat Pagi
kepada semua rakan taulan

SENYUM

Sepatut nyer N3 nie dibuat semalam bersama nasi minyak & gulai kawah tapi oleh sbb masa tak mengizinkan terpaksa lah dibuat pagi ini...

Betul kata Lina.. sapa yg blm pernah buat kena buat jgk... sangat sedap dan terlalu mudah hendak sediakan- guna ayat Lina jgk hehehe

Resipi asal dari Kak Hanieliza yg dikongsikan bersama oleh Nor Trgganu. Terima Kaseh kpd kedua2 sifu kami dan tak lupa jgk kpd Lina yg sudi berkongsi bersama.. mama kongsi plak disini. 


mmg terBEST sapa2 yg blm mencuba mesti cuba senang jer nk buat... ada rasa masam manis... krap krup dari carrot bila tergigit serai & bunga kantan alamak!!!  Sedap Giler Beb!!! hehehe saja nk kasi ngences kikiki....


RESEPI KERABU EPAL HIJAU by kak hanieliza
sharing : http://linapg.blogspot.com/
sharing: mamahawa

Bahan-Bahan 
  • 2 bj epal hijau 
  • 1/2 btg lobak merah 
  • 5 biji tomato ceri dibelah (linapg tambah)mama pun
  • 2 bj cili merah - mama gantikan 3 biji cili padi
  • 2 bj cili hijau 
  • 1/2 labu bwg besar
  • 1 kuntum bunga kantan
  • 1 batang serai (linapg tambah)mama ikut
  • 1 pokok daun ketumbar
  • 1 bj lemon (diambil jusnya)
  • 1 sudu kecil gula
  • garam secukup rasa
Bahan:
  1. Epal dan lobak merah disagat atau diracik panjang.
  2. Semua bahan lain dihiris.
  3. Gaulkan semua bahan dan tuangkan jus limau kasturi
  4. Kacau rata dan rasakan masamnya
  5. Sedia dihidangkan


Mama gaulkan dulu jus lemon, gula & garam rasakan dulu masam manis nyer baru masukkan hirisan bawang,serai, bunga kantan sambil diramas2kan sedikit. Baru masukkan epal & karrot kacau rata dan dah siap simpan dlm peti ais waktu nk makan baru taburkan daun ketumbar & buah ceri tomato...walla!!!



Nie lah set nasi minyak jus oren yg enak banget.. sampai cik hubby suruh buatkan lagi!! hehehe

18 comments:

CT Delima said...

As'alam Mama Hawa

Amboiii sedapnya hidangan keluarga dari Singapura ni, kecur pulak pagi2 hari..hehehe

ct juga suka makan kerabu epal ni Mama Hawa, tapi tak pasti resipi siapa yang ct buat tu. Epal hijau ni kalau beli buat jus aje kat rumah :)

izahdaut said...

sya pun suke mama kerabu ni. slalu jugak buat ttetibe nak makan kerabu. buatnya pun simple tapi sedaaapp.. kan

KakAsma said...

Ma,
lum makan dah tau mesti krup krap bunyi nyer..meliurkan sungguh..mmg sesuai gandingan menu Ma nie..biler laa dapat nak buat gaknyer yek...

ijayuji said...

Salam mama! wahhhh! lama sgt tak buat kerabu! minggu ni pulaknyer minggu kita diet hihihi... elok sgt lerr mkn kerabu2 gini, nak carik betik muda nak buat som tam :D

Qasey Honey said...

asslm Mama...wah mcm sedap aje kerabu epal ni...mmg mnarik utk dcuba ni...blum penah rasa lg...biase epal hijau tu wt jus aje...

Choco Ani said...

Assalamualikum Mama Hawa.. salam perkenalan dari Ani.. Terliur Ani mama tgk kerabu yang mama sediakan.. Harus di cuba ni.. insyaallah nak g beli epal hijau nanti..

AbbotCottage said...

wah wah wah mama...ni bikin terliur sebab dah tunjuk satu set. memula tengok satu-satu kureng sket ler keadaan air liur yang merembes keluar, ni dah tak tertanggung-tanggung dah jadinya.

Liza said...

perghhhh...dah terasa2 kemasaman kerabu epal tu...eemmmm cedapnyaaaa....

Sari Yusa Ibrahim said...

kecur.. kecur... kecur... bestnya epal hijau buat kerabu..

Chik Mimi said...

maaa krup krapnya tu yg beh tahan,terliur dah ni

sasha rahmat said...

assalam mama hawa.....hemmm mmg sedap kerabu ni..ala2 sihat ni...

K.Nor said...

salam ma, kerabu epal ni nor dah biasa buat so tak ngences la tp nor ngences kat mangkuk isi kerabu tu.. cun sgt!! hehe

Ayu said...

assalam mama..
kerabu epal hijau sedap ni ma..kita pun selalu juga buat salada epal hijau..kalau dapat epal hijau yg rangup2 dan masam2 sikit memnag lah sedap..

lina_pg said...

assalam mama..
mmg sedap kan kerabu epal ni..
Dah lama xwat rasa teringin la pulak hehehe

dZana said...

aslmkum mama.. nnti bila2 saya nk cuba jugak la mama.. mmg byk stok epal hijau kt petiais tu.. berangan nk buat jus.. tpi tak terbuat2 pun.. oder jus kt warong lagi cepat dpt minum.. hihihi

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..uniknya kerabu ngan epal hijau ni...belum pernah cuba lagi

zila said...

salam mama
datang sini nak amik resepi kerabu epal tue..:)

anymz said...

menu ni dah lama akak teringin nak buat...tapi asyik tergendala je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...