Friday, March 9, 2012

Ikan Sepat Sambal Cili Padi


Kembali bersiaran pada ptg hari Jumaat yg berbahagia ni..
Lauk samping utk dimakan ngan sayur lemak pucuk ubi.. tapi kalau makan bersama bubur nasi pun sedap!

Menjadi kegemaran kami dirumah cuma seperti biasa mama kurangkan lah cili padi tuh!! rasa2 nyer dgn menggunakan cili padi kampung ter...sangatlah pedas. Tapi pada penggemar cili padi ikut lah kepedasan yg di inginni..mmg ringkas cepat penyediaannyer dan mmg sesuai utk orang2 spt mama yg nk cepat2 msk hehehe malasssss


Meh tgk resipi yg digeledah dari dapur Mbak Ayu  hehehe terima kaseh ayu!!!


Ikan Sepat Sambal Cili Padi
Adapted from Ikan Sepat Sambal Cili Padi Terung Limbang
Sources:-From majalah Rasa Julai 2010
Sources:-From Ayu@curlybabesatisfaction

Bahan:-
5 ekor ikan sepat masin
100g terung limbang-(Ayu tak letak ni)mama pun
1 biji bawang holland-dipotong bulat -(Ayu guna bawang besar biasa aje)
3 ulas bawang putih -dihiris
15-20 biji cili padi-ditumbuk kasar ni mama kurangkan ke 10 biji
garam & gula secukup rasa
minyak untuk menggoreng dan menumis






Cara:-
Panaskan minyak dan goreng ikan sepat masin yang direndam seketika dan ditoskan sehingga garing. Angkat toskan dan ketepikan.
Dengan menggunakan minyak gorengan ikan sepat masin tadi, panaskan minyak dan tumis bawang holland serta bawang putih sehingga layu dan naik bau. Kemudian masukkan cili padi yang ditumbuk tadi dan tumis sehingga pecah minyak. Setelah itu masukkan ikan sepat masin dan terung limbang. Kacau  rata. Akhir sekali perasakan secukupnya. Angkat dan sedia untuk dinikmati.



19 comments:

Mas said...

mama....kejammm tau tayang
ikan sepat sambal cili padi ....
mengeliurkan betoiiii....
makan ngan nasi panas...
tak cukup sepinggan tu...

Gee® said...

aduhhh....kecur air lior ku...

Kak Rose said...

kak rose pun dah nak menjejeh air liur ni...

baru teringat ikan sepat yg dah lama kak rose bli....haruskah ku masak petang ni?

Yat Maria said...

Salam Ma

ishhh ai rasa lauk ni mesti power gedemak arr..ikan sepat style ni..selalu ikan sepat kesian arr kat rumah ni, selalu kena rendam ngan cuka aja..Ma..hidangkan nasi Ma..

ijayuji said...

Salam mama! ikan sepat? mak kita suke betul mkn ikan kering sepat :D kita ikan2 sungai tak makan sampai skrg, ikan laut takpe ehehe... tunggu ada keberanian nak mkn ikan2 sungai nii, owwwhhhh... org akn kata satu kerugian hihihi...

Mas said...

aduhai mama...sungguh2 menyelerakan! makan dengan nasi panas pastu ulamkan pucuk betik rebus pun dah sedap sangat...nak sekor boleh? hihihi

Mama Hawa/Mama Nani said...

hehehe...kasi mas jeles jer :)
Mmg berpeluh mkn nasi putih panas bersama ikan sepat nie tau!! Tak caya Mas buat lah :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Gee.. nie mama siap kan bib senang nak lap air liuq ki3x

Mama Hawa/Mama Nani said...
This comment has been removed by the author.
Mama Hawa/Mama Nani said...

Kak Rose pun nak Hawa sedia kan bib ke? ki3x

Msk kak Rose jgn biarkan ikan sepat tuh berkurung dlm peti ais hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Yat :)

Power to the max Yat!! Pedas ikan sepat tuh grg garing2..
Sama lah ikan sepat mama yg nie pun dh berkurung dlm fridge entah bila daa.. bila msk begini laku plak..hehehe
Nah nie ada nasi putih panas!! Siap dihidang ki3x

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ika :)
Alamak rugi lah kalau tak mkn ikan sungai..Sedap tau!!
Tapi kan ikan sepat kering nie tak de rasa lain or bau lah...rugi tau!!
Takpe mana lah tahu esok2 selera Ika bertukar!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Mas..susah jer nak cari pucuk betik..
Dpt ikan kering sepat nie pada mama dh mencukupi..hehehe nk nie nasi sepinggan ambik! ekekeke

dZana said...

aduhai mama..ikan sepit kering saya dah mcm kayu dlm peti ais tu.. nk kene cari yg lain nmpk gayanya.. nk cari yg gebu2 sikit baru syok mkn.. entahlah mama.. mmg rasa down sgt skrg ni.. muka pun rasa ketat .. malas dah nk senyum2.. rasa nk rimau2 jer.. sib baik makan tetap lalu.. hahahaha..

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Ahhh am inviting myself to your home la kak..hehe! Yummy fish...;)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..Ikan sepat kegemaran sejak berzaman ni terutama kalau dapat yang fresh..Tapi kalau yang kering masak cili macam ni...kena lagi ngan nasi panas..maunya lari diet ni....

quinnie said...

sedapnya mama ikan sepat...memang dah tak jumpa ikan ni sekarang..kalau ada pun yg ikan masin je...hehehhe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mama....
Alahai mama... Terliurnya diana tgk ikan tu mama.... Mcm d garu2 hati nie nak makan ikan tu plak tgk gambar tu... Sedaaapnya tuuu

zila4ever said...

salam mama,
dah lama x makan lauk macamnie..sedapnyaaa..klu duk rumah sblah mama dah mintak sepiring wt balik..h ehe hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...