Monday, March 19, 2012

Nasi Minyak Jus Oren

Assalammualaikun & Selamat Pagi Isnin.... 
(nie auto published tuan rumah pagi2 dh kluar pegi JB)

N3 tertunggak lagi... dah tak ingat bila hidangan nasi minyak nie dimasak.... tapi yg pasti masih mengingati keenakan memakan nasi minyak yg berperisa Jus Oren Sunquick. Dengan menggunakan brasmati jenama 'Anarkali' nasi nyer jadi cantik dan panjang. Suka I hehehe

Resipi kali nie mama ambik dari dapur Lina.Pg ... mmg best nasi nie digandingkan bersama gulai kawah & kerabu epal hijau... mama ikut bulat2 dari menu nasi minyak Lina..
Thnks yer Lina.. minta izin ltk resipi kat sini pulak :)



RESEPI NASI MINYAK JUS OREN
sumber: Mamahawa
  • 1 kg beras (dibasuh dan ditoskan)
  • Air sama sukatan ngan beras (10pot beras=10pot air)
  • 1/2 cawan mentega/majerin/myk sapi- gunakan minyak sapi qbb lagi wangi
  • 1 labu bawang besar (dihiris)
  • 2 ulas bawang putih (dihiris)
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 5 biji bunga cengkih
  • 2-3 kuntum bunga lawang
  • 2-3 biji buah pelaga
  • 2 kiub pati ayam
  • Sedikit kismis
  • 1 cawan susu cair )
  • 2-3 sm jus oren sunquick
  • sedikit daun ketumbar dan gajus
  • sedikit pewarna kuning
  • 2-3 helai daun pandan di simpul
  • sedikit perwarna kuning & oren 
  • sedikit jer air mawar kasi wangi - nie mama tambah 



Cara-cara :
  1. Panaskan mentega dan kemudian masukkan bunga cengkih, bunga lawang, kayu manis dan buah pelaga bersama bahan dihiris hingga berbau wangi.
  2. Kemudian masukkan daun pandan bersama kiub ayam, air dan susu cair serta jus oren
  3. Biarkan mendidih kemudian masukkan beras.
  4. Setelah nasi agak kering,kecilkan api buat lubang dgn belakang sudu,titiskan pewarna kuning
  5. Tutup periuk dan tunggu hingga nasi masak
  6. Setelah nasi masak, gembur2kan nasi menggunakan garfu. Taburkan kismis,daun ketumbar dan gajus.


Bila tengok gambar nie baru prasan tak tabur daun ketumbar...hehehe apa2 nasi minyak nie dapat jari jempol dari cik hubby n the kids!!! bkn senang tau nak dpt pujian dari hubby

5 comments:

Amie said...

Berkilat-kilat warna nasi minyak jus oren tu...sedapnya, mesti bau dia harum menyelerakan!

lina_pg said...

wah gandingan komplet ni..nasi minyak ngan gulai kawah..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Amie... aah lah mungkin gunakan minyak sapi qbb... bau haruman dari Ju Oren Sunquick :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Lina blm lagi... kerabu epal blm sempat lagi buat N3 hehehe
gandingan yg betul2 menyelerakan Thnks yer kerana sudi berkongsi resipi yg sungguh enak!

quinnie said...

akak saya baru beberapa hari lepas masak nasi ni..tapi bukan dari kak lina tapi lebih kurang ginila..hehehhe...nasib tak letak byk sunquick itu pun dah masam skit dah nasinya...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...