Friday, March 16, 2012

Terung Sambal Tumbuk


 Selamat Petang & Salam Jumaat kpd semua teman2 yg diingati selalu :)

Lauk ringkas lagi...
cepat dimasak & sedap dimakan
Resipi asal menggunakan terung yg bentuk kecik2... 
tapi kat Spore ni mana lah nk cari so tukar lah kpd
terung jenis yg purple...
pun sedap jgk agak nyer kalau grg telur buat sambal cam gini pun 
SEDAP 

Resipi dari dapur Ummi... mmg cepat dimasak & also cepat habis dimakan 
hehehe TQ Ummi for sharing simple2 dish 
suka Hawa hehehe :P :)

Meh tengok resipi dari dapur Ummi


TERUNG SAMBAL TUMBUK
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-

  • 20 ulas terung ungu mini (boleh jgk guna terung2 lain)- mama gunakan terung purple sederhana besar  dlm 7-8 btg digrg sebentar
  • 3 tangkai cili merah (dibuang biji) *
  • 4 biji bawang merah *
  • 2 ulas bawang putih *
  • 1 inci belacan yg dibakar * (bahan * ditumbuk2 kasar)
  • 1 - 2 sudu besar cili kering kisar
  • 1 sudu besar air asam jawa
  • 6 tangkai cili padi thai - diketuk
  • 2 sudu besar gula/secukup rasa
  • garam secukup rasa
  • 4 sudu besar minyak untuk menumis




Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan-bahan tumbuk sebentar hingga naik bau.
  2. Masukkan pula cili kering kisar dan kacau hingga naik minyak (guna api perlahan).
  3. Masukkan gula dan air asam jawa, kacau.
  4. Masukkan terung diikuti dengan garam secukup rasa.
  5. Masukkan cili padi thai dan kacau balik terung dan cili padi hingga sedikit layu sahaja (rasa keras2 sikit bila dimakan) dan seimbangkan rasa. Tutup api.

15 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Terung kita suka.Nampak sedap la mama...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Fav my hubby Puan Ros :)
Simple yet sedap :P

blogresipi.com said...

Salam Mama,
Sedapnye nampak terung masak sambal gini. Rasa macam nak ratah2 macam tu je....

dZana said...

ppgi dah duk kt dapur mama ni... mudah jer masak terung camni.. saya suke klau msk pastu cepat dpt makan..

zila4ever said...
This comment has been removed by the author.
zila4ever said...

salam mama,owhhh nk kena bubuh belacan ker?..patutlh sy buat kurg sedap..lain kali nk letak ..:)mama mmg pandai masak la..:)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ijan..
Mmg sedap..siap ratah kalau buat byk...hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Pagi Zana....
baru on PC :)
Aah mudah jer..mama pun suka kalau
msk cepat lagi cepat lagi bagus hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Zila :)
Dlm resipi tuh mmg ada buh belacan..
kalau tak ltk belacan rasa nyer tak ummph hehehe mama ikut jer resipi Zila...

ijayuji said...

salam mama! morningggg!!!!! sedapnyerrrr terung!!! kita pun antu terung, antu sayur2 sume ni hihihi... terung mmg kalau masak apa2 pun kita suke :D nmpk mama punyer sambal terung ni sedap lah pulak! kita belum kerjakan lagi terung yg kita beli 3 hari lepas ehehhe... klu rajin leh buat respei ni :D

Amie said...

Waduh! Terung Sambal Tumbuk ye... pagi2 tengok rasa nak cari je nasi panas... nak makan!

Acik Erna said...

assalam mamahawa..acik memang ska makan terung..goreng suka..buat 'lawa'suka..masak cili api pun acik suka..terima kasih mamahawa

KakAsma said...

Maaa...
mmg suka yer makan terung ya..berderet menu terung Ma..kat rumah kalau terung dimasak kita sorang yg makan..mmg sedap kan..kalau teragak tu beli juga..kekdg goreng gitu ajer..sedap gak ciciah dengan sambal belacan atau kicap..

Nieza said...

Assalam mama, sedapnya tgk terung ni lama dah saya tak beli terung nanti nk cari terung la boleh cuba buat gini gak..:)

quinnie said...

sedapnya mama..saya suka terung...nyesal lak tak beli kat pasar malam kelmarin..huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...