Thursday, April 8, 2010

Laksa Penang


Dari US kita singgah kejap kat Penang...hehehe
Masakkan sihat hari ni :D Laksa yg menggunakan ulam2man dan tak menggunakkan santan...Healthier Choice!!!
Nampak kat rumah Mimi Penang atau Chik Min dah lama... tapi baru hari ni terasa nak buat..so takda nasi ah semua mkn laksa...

Mama suka pekat2..tapi tak de ikan selayang atau ikan sardin..mama gunakkan ikan kembung... cili kering lebihkan sedikit sebab cik hubby suka makan pedas2... Hah!! memang pedas tekak mama...

Thanks Mimi kerana sudi berkongsi resipi Laksa Penang yg sihat lagi sedap!!! Mama C&P jer :)

Laksa~ Resepi Turun Temurun Keluarga Pak Awang

utk kuah
Ikan sardin aka selayang*
Asam keping*
Cili kering ~direbus n blend**
Belacan**
Serai**
Lengkuas**
Bawang Besar **
Garam
Pati ikan bilis~chik mi guna secukup rasa.
Daun kesum
Bunga kantan

~*ikan direbus bersama dengan asam keping ketepikan.
~** bahan yang bertanda di blend bersama

Ikan di asingkan tulang dgn isinya,air rebusan disimpan bersama dgn asam keping. Dlm periuk masuk air utk di buat kuah tapi jgn terlalu banyak,agak2 sebb nnti terlalu cair. Blend tulang ikan kalu nak bubuh air rebusan pun boleh jugak,kemudian guna tapisan plastik tuang tulang tadi ke dlm periuk yg berisi air ayak sehingga tinggal tulang saja,kemudian blend isi ikan ulangi proses ayak ke dlm periuk tadi sehingga tinggal tulang2 saje.Masukkan bahan blend tadi bersama garam ,masak sehingga mendidih,mendidih biar lama sedikit supaya tak cepat basi. Masukkan daun kesum bersama dengan bunga kantan,selalunya chik mi masukkan juga batang daun pudina ke dalam kuah utk menghilangkan bau hanyir ikan.

Utk Ulaman
Timun
Bawang Besar
cili merah
Daun pudina
Nenas
Bunga kantan yg dihiris

Tips

# sekiranya kuah yg dimasak terlalu cair masukkan sardin yg telah dihancurkan terlebih dahulu,hanya ambik ikannya sahaja sosnya tak perlu.
# Laksa penang yg ori tak letak telur rebus kalau nak letak jadi laksa kedah / perlis:)))
#Laksa penang ni kuah nya masam2 sikit so nenas akan memberi rase



Bunga kantan & daun pudina memberi kelainnan rasa pada laksa ni dan juga nenas yg dihiris memberikan rasa masam & manis... Syiok!!!!

3 comments:

NORAIN said...

kegemaran saya ni mama...rindunya kat laksa msia...

NORAIN said...
This comment has been removed by the author.
Nida said...

macam tahu je.. hari ni Nida pun buat laksa penang tau... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...