Friday, April 27, 2012

Ayam Goreng Tomato


Salam pagi Jumaat yg ceria...
Kembali bersiaran setelah beberapa hari tak buat N3...kesian kepada tetamu yg sampai muak dihidang mata dgn mee maggi mamak...sampai jelak tengok hehehe
Pagi nie pun sibuk kejap lagi nak keluar spt 2-3 hari yg lepas ... mcm orang bekerja plak...

Okok tak mau bercerita lbh pjg.. mskkan utk 2 org bdk kat rumah yg mmg x jemu2 ngan AYAM

resipi dari dapur Melly aka Diana adik manis lagi cantik gambar2 kat blog adik manis nie pun cun melecun :)
kegunaan sos tomato mmg banyak so lauk nie ada sikit masam kena adjust tang gula, garam & jgk kepedasaan so tak lah terasa masam sgt..
mmg sedap masam ada sikit pedas sbb mama tambahkan cili lagi pun  senang nk dimsk... ada jgk iras ayam msk merah ...

Thank U Diana n jgk  Sha cum novelis


Ayam Goreng Tomato
sumber: Diana Melly & Shariah


Bahan² A ( Dikisar )
1 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas - x de stock
1 batang serai
20 tangkai cili kering - lbh kan sikit 
1 biji buah keras

Bahan² B
1 ekor ayam _ kerat 16
1 mangkuk sos tomato _ ( Diana guna 3/4 cawan sos tomato Maggi ) - ,mama pun 
1 biji tomato _ dipotong dadu- nie mama tambah kan lg 1 biji 
1 biji tomato _ dihiris untuk hiasan
Minyak untuk menggoreng

Bahan² Yang Diana Tambah
1 biji bawang besar _ dibelah 2 dan hiris 
Daun sup _ dihiris  
Serbuk kunyit
Garam 
Gula
1/2 tsp perencah pati ayam Tumix -  mama x letak 

Cara²
  1. Gaulkan ayam bersama sedikit serbuk kunyit dan garam. 
  2. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng ayam sekejap. Angkat dan toskan. Ketepikan.
  3. Di dalam kuali yang lain.. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan² kisar hingga garing.
  4. Kemudian masukkan ayam, tomato dadu dan sos tomato ( Diana bubuh juga perencah pati ayam dan sedikit gula ).
  5. Gaul rata dan sesuaikan rasa.
  6. Tutup kuali dan biarkan hingga ayam masak.
  7. Masukkan hirisan bawang besar dan masak seketika.
  8. Angkat dan hidangkan bersama hirisan tomato dan daun sup.



22 comments:

Qasey Honey said...

assl Mama...wah sedapnye tgk ayam goreng tomato ni...merah menyala kaler sos tu...kecur terus dibuatnya...sedap makan dgn nasi panas2 ni...

Mas said...

Assalamualaikum mama....
hmm...mengeliurkan jerk nengok ayam tu....

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, mama. Mana nak jelak dgn ayam, sedappppppp.. hehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm QH :)
hehehe lauk bdk2 nie QH mama hanya rasa saja... ada rasa sikit pedas & sedikit masam... tgk bdk2 mkn laju jer hehehe x complain pun :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Mas..
hehehe terliur :)
okay jgk sekali sekala buat utk kelainnan rasa :P

Mama Hawa/Mama Nani said...
This comment has been removed by the author.
Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Sari...
yelah kalau tekak Sari mmg suka mkn ayam..nah ambik ayam nie mama kasi.. hehehe

Amie said...

ohooo... cantiknya rupa ayam goreng tomato Mama Hawa! Dah terasa sedapnya hidangan mama...

ijayuji said...

Salam mama! kita dtg dgn perut bernyanyi nyanyi kelaparan :D tgh blur ni tak tahu nak masak apa diner nanti :D tgk ayam mama nii mesti best kan kalau mkn dgn nasi2 berperasa atau berempah gitu kan mama, pastu ada acar nenas lagi aduhhhh... terliur sudah

Nieza said...

Assalam mama, sedapnya tgk ayam ni..menyelerakan betul:)

Ilhamkreatif said...

Salam mama...memang tergoda nengok ayam goreng tomato mama ni....ngan warna yg menyala gitu..

~~zana@pb~~ said...

Ayam ni mesti tak pedas kan mama? Mama cakap pasal maggi, teringat pula nak makan maggi...hehe..

anymz said...

salam hawa,menu ni memang pasti menjadi kesukaan anak2..salam rindu dari akak juga hawa..dah lama kita tak sembang2 kan?

nOOrsha said...

Salam ma...resepi ni lbh kurang ngan resepi ayam masak merah MIL sy..mmg sedap kan ma..kami neratah je klo MIL wat lauk ni;-)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Amie...
hehehe merah bkn dari cili tapi tomato sos yg cantik merah nyer!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ika...
huhuhu tgh kelaparan kesian nyer!!
Aah mmg betul tuh mmg sesuai mkn ngan nasi berperisa tapi kalau dah malas nasi putih pun kira orite..alamak siap ngan acar nenas buat kecur jer sibdk Ika nie :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Nieza...
hehehe lauk utk bdk2 tak tolak dierang ngan lauk ayam ni tau!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Iza :)

Mmg menjadi kesukaan anak2.. warna hanya pada nama sahaja sbb tak begitu pedas sgt...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Aah Zana mmg tak lah brapa pedas... mmg bdk2 suka sbb manis2 masam sikit.
hisshh maggi jgn sebut kang bdk2 dgr!!! hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Kak Anim & salam rindu *sambil laga pip* hehehe Miss u :)

Mmg bdk2 nyer lauk ..tak pedas Kak Anim kite msk lauk singgang naik jelak plak asyik mkn ayam jer!!
Aah lama kite tak sembang2..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Noorsha :)

Oh yer ke? Mmg lauk nie tak brapa pedas sgt mama hanya setakat rasa utk manis masam masin...

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam Mama... wahh.. terlepas pandang ni... tq so much kerana sudi mencuba yaa Mama cayang...:)))

Tq juga kepada Diana kerana awalnya dia yang dulu mencuba.. itulah yang bestnya bila berblogs segala ni kan Mama.. ilmu yang ada boleh di manfaatkan bersama... itu niat yang sebenarnya.. ikhlas...:)))

cayang Mama.... muahzzz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...