Thursday, April 12, 2012

Kerabu Taugeh


Salam pagi khamis yg mendung, hujan guruh yg tetiba saja...
Cantik jer pagi tadi cuaca diluar.. panas bau harum kain2 jemuran..tuptup awam gelap berarak lalu dgn serta merta hujan yg lebat turun membasah bumi Singapura nie ...

Ya Allah!!! kuat nyer geruh dilangit!!! anjat kejap!!

Resipi simple lagi.. kerabu taugeh yg mmg febret!! nie pun resipi dari dapur Nanie mama ambik tapi nak cari link dier dah tak tahu mana pulak..Seandai nyer Nanie membaca blh lah beritahu mama kay!

suka akan keragguppan syr mayur bila dimkn tak brapa pedas dan mudah saja penyediaan nyer!


Kerabu Taugeh 
sumber : Nannie

Bahan2
2 cawan taugeh - dibersihkan dan ditos
8 batang kacang panjang
1 biji bawang besar - dimayang nipis2
limau nipis secukupnyer - ambil jus tanpa biji
garan & gula secukup rasa
kelapa parut secukup nyer - mama beli 1 biji so pandai2 lah adjust bahan2

Bahan  ditumbuk lumat
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 inci belacan - yg dibakar
2 biji cili merah - blh tambah lagi kalau suka pedas
4 biji cili padi merah - nie mama tambah
segenggam udang kering - rendam sekejap



CARA PENYEDIAAN

Bersihkan taugeh dan ditos serta diketepikan dulu. Bersihkan kacang panjang dan dipotong kecil diketepikan dulu. Bawang besar dipotong nipis2 dan masukkan kedalam bekas yg sesuai.
Masukkan kelapa parut putih kedalam kuali bersama bahan yg ditumbuk lumat dan sangai atau goreng tanpa minyak sehingga cukup sebati dan kelapa menjadi sedikit kering anggaran dlm 10-15 minit.
Kacau kelapa dengan sambal sehingga cukup sebati dan boleh ditutup api serta dibiarkan sejuk.
Satukan semua taugeh, kacang panjang serta bawang besar kemudian boleh ia dimasukkan sambal kelapa ni sedikit demi sedikit. Kacau semua bahan dan dimasukkan jus limau nipis secukupnya serta garam secukup rasa. (mama masukkan garam serta sedikit gula ketika kelapa disangai takut garam & gula tak sebati kang)
Bila kerabu ni dah dicampur mengikut selera sendiri boleh lah dihidangkan.



22 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalam mama...
aduhh.. tiba2 je rasa lapar perut tgk kerabu yang mama buat ni.. kalau sy apa2 saja kerabu semua suka... menyelerakan... tapi anak2 kalau buat kerabu versi sayur mentah dorang kurang sikit...

Yatie said...

Assalamualaikum Mamahawa,
menu simple tapi menyelerakan sungguh..sedap ratah2 gitewww je...

Sheila Shafeareen said...

Salam Mama ...alamak kecur negok kerabu tauhe mama ni...sdpnya dpt mkn gan nasi, ikan kering, lauk kuah lemak pehhhh...byk syok mkn ramai2 ni...

ijayuji said...

Salam mama! alahaiiiiiii kita suke betul kerabu2 nii lepas tu ada plak makcik tautau ni pulak mmg kegemaran kita :D dulu2 tak suke dgn cik tautau ni tauu sejak reti makan laksa terus jadik suke dgn taugeh ehehe... tak yah lauk2 n nasi2 kalau dpt kat kita ni ratah gitu sampai abis pastu sakit perut masuk kuar toilet sbb pedas :D

HaSue said...

salam rinduuu juga mama!hehe.. nampak sedap sgt kerabu tuu..terliur lak!
Hari ni masak tauge gak..tp simple2 jek,goreng ngan ikan masin.hee

izahdaut said...

mamaaaa.. sedap nyer nampak kerabu mama tuu..haishhh ratah aje pun sedap nih.. fresh betul nampak kerabu mama nih..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Madihaa..
sama lah kat rumah nie..anak yg sulong tuh suka apa2 jenis kerabu tapi kena lah dicelur sedikit... tapi kalau mama n hubby kite orang tak kisah hentam jer!!

Wslm Yatie...
aah Yatie simple & sesuai ditekak kami disini... kalau bab ratah kasi lah mama..suka g2

Wslm Sheila..
hehehe tak payah lauk byk2.. mama suka kalau ada ikan goreng mkn kering2 bila dh kenyang terbaring2 hehehehe :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ika..
sama lah ngan mama mmg fav kerabu.. ltk apa2 sayur.. hehehe tuh pedas sgt lah sampai masuk keluar toilet!! hehehe
tapi kan kalau kerabu mmg org jawa suka buat yg pedas2 sampai berair mata tau Ika!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

SALAM RINDU HASUE !!!! hehehe
yg nie versi simple Hasue.. tapi sedap kat tekak mama yg x brapa blh mkn pedas2. Oh Hasue msk taugih jgk sedap tuh kalau msk bening mkn ngan ikan grg n sambal belacan!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Aah Izah mmg nmpk fresh sbb mentah2 kalau tak suka mentah2 siram kan air panas sekejap.. alamak ngeces plak hehehe

~~zana@pb~~ said...

Anjat jugak gegurl ni.....tetiba ada kerabu taugeh yg mak kita selalu buat. Sedapnya kerangupan taugeh tu.....tp kena taugeh yg betul2 segar, kalau tak....baunya tak best.

KakAsma said...

Maaa,

kerabu yang memikat selera kalau ada lauk lemak2 gitukan..mmg kalau yang bunyi krup krap mmg tak cukup sikit kalau makan...

munna said...

munna mmg suka kerabu kak...selalu klu kerabu taugeh munna campur dgn kulit lembu yg di rebus

Nazrah said...

kerabu ni kalau ada bau bau daun cekur..sedap lagi kan..suka sangat

zila 4ever said...

salam mama
klu kita makn mcm tue jer ..wt ratah2 x jadi lauk ..:) sedapppp la mama ...

Nuraa said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mama Hawa/Mama Nani said...

Zana...
hehehe kebetulan yer sama mcm mak zana buat :) Betul kalau dpt taugih yg dh uzur sikit tak brapa enak & bau & warna pun dh tak menyelerakan lagi..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Asmah..
kite suka makan kering2 tak suka berkuah mmg sedap jgk buat ratah tak ckp sepinggan hehehe yum3x

Mama Hawa/Mama Nani said...

Alamak Munna..mana lah nk cari kulit lembu nih kat spore lain lah kalau kat sana tapi kan mcm sedap pulak dgr!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Betul tuh Naz... mmg selalu ltk isi kecur & daun kecur tapi sesekali rasa yg ringkas hehehe sedap jgk :P nk jln mudah & cepat dimsk :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Zila :)
mmg pun buat ratah2 tapi tak kenyang kalau tak mkn ngan nasi...

norlieharumaini said...

alahai nampak meliurkan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...