Thursday, May 3, 2012

Ikan Dalam Tin..hehehe sardine lah


Assalamualaikum teman2....
selamat pagi semua... hari nie kite nk gi jln2 so periuk belanga kite gantung hehehe...

Lauk yg dh lama terperap...As requested by cik hubby yg dah lama nk mkn ikan dlm tin.. nk yg mentah2x. Mungkin pelikkan???? tapi nie lah yg bundo mama & cik hubby buat waktu kami semua kecil2 dulu tuh pun secara kebetulan...

Mmg nmpk tak menyelerakan tapi seyes ckp mmg sedap mkn ngan nasi panas2x lagi2 kalau ada kerabu taugih atau kerabu mangga!!! Perghhhhhh *kesat air liur*


senang jer nak buat..tapi kena sabar kan sebab byk bahan2 yg kena dihiris halus2 hehehe
alah bukan susah pun!!! hehehe

Ikan dalam Tin - Sardine
sumber: mamahawa

Bahan2
1 tin sardine jgn buang sos

Bahan yg perlu di hiris halus2
1 biji bawang besar
2 tangkai cili hijau
2 tangkai cili merah
5 tangkai cili padi - kalau tak cukup tambah lagi
1 batang serai ambik bahagian yg lembut jer
1 inci halia muda

buah tomato
limau sambal
kicap manis


Cara2

Tuangkan sardine dlm mangkok. Campurkan semua bahan2 yg telah dihiris ke dlm sardine. Perahkan air limau nipis dan jgk kicap. Gaulkan perlahan2 sampai semua nyer sebati... Dah pun siap!!! Makan ngan nasi panas2....


17 comments:

ijayuji said...

Salam mama! kita jugak yg dah lama puasa sardine :D hiriskan cicli byk2 ni sedap kan mama, pastu perah limau tu lagiii aduhhhhh... mcm nak buat jugak jerr rasa nii, kita ada 2 tin sardin, dulu2 budak2 ni makan selalu lah buatkan stok sardine tp sejak2 ni bila buatkan masing2 buat muka terbalik huh!

Mas said...

salam mama...
mas pun jarang2 makan sardin sekarang..
jadi teringin lak nengok sardin mama tu..
mengeliurkan...he3

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ika...
kat sana susah tak dpt sardine?
mama mmg selalu simpan stock 2-3 tin dlm stor..senang kalau tak sempat msk blh grg sambal tapi yg kalau cam gini tak selalu lah buat sebab leceh n kdg2 bau hamis sikit.
Tapi kalau cik hubby lagi dier suka perapkan limau sambal byk biar masam sikit cili padi hiris2 byk.... fuyoo berpeluh2 dia mkn!!! hehehe sedap kata dier

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Mas...
tak pe skrg mungkin time ngandung ada setengah ibu2 tak suka bau2an...
hehehe try lah mana tahu kot2 kena pada tekak!! hehehe

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Nak jugak ikan dalam tin tu...hehe. Hru kak? ;)

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Mama Hawa yang cun! wahh pepagi datang ni terus kecur singgah dapur mama laaa.... huuaaaa mudah dan enaknya!! tak pernah cuba. inilah sesuatu yang sungguh luar biasa.. tq mama nanti nak try,,

muahhzzz cayang mama Hawa :))

Qasey Honey said...

asslm Mama...wah sarin dh jadi rupa tu dah...aishhh myelerakan tgk...nmpk sedap sgt tu...

Chik Mimi said...

ala-ala kerabukan ma
saya tak buleh join sebab kurang minat dengan sardine hehehe

tun_telani said...

dh jd kerabu sardin nih ^^
tp tun jenis yg mmg xleh makan mentah sardin nih. kalau masak sambal sardin pedas2 tu baru laju makannya.

AbbotCottage said...

haduh-haduhhhhhhh terliur kita....menjejes-jejes.

Anna Qawina said...

Aslmkm mama...sadenn peberet sepanjang zaman..hehe

zila 4ever said...

salam mama cyg
owhhh arini nk g jln2 yer..kemana la tue kan..he hhee kita peminat tegar sadin yer..sedappp:)

ibundo said...

bundo pun gemar makan sadin mentah ni. Lauk imegensi...

KakAsma said...

heehheee lauk nostalgia,arwah abah kita mmg suka kalau buat camgini..cuma tak bubuh serai masa tu..sedap nyer..lama tak buat camgini..

dapurCikWan said...

Salam kenal mama..cikwan, 1st time sampai blog mama..teliur tengok sardin tu.. =)

Quay Po Cooks said...

These look awesome. You have added so much color to it.

Mamasya said...

Salam Mamahawa. lauk sardin hidang dgn bahan2 hirisan tu buat nampak sedap..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...