Wednesday, May 2, 2012

Roti Pintal

Assalamualaikum Salam Pagi Rabu yg ceria... sejuk jer pagi hehehe

Roti Pintal yg berintikan sausage utk anak2... buat nyer dah minggu2 yg sudah.
Masih mengguna kan resipi basic bread recipe & akan menggunakan nyer!!!
sayang tak sempat & tak hingat nak ambik gmbr tang nak buat tocang... tapi rasa2 nyer teman2 blh lah bayangkan mcm mana nak buat tocang anak rambut tuh! hehehe
nak letak jgk resipi basic bread kat sini lagi ... biar senang!!! terima kaseh semua yg terlibat!!

okay out dulu nak pegi pasar....


BASIC BREAD RECIPE
Resepi: Puan Roshayati Johari (no link)
Sumber: Mamafami
Sumber lain: Tun TelaniKak Hana Ika 

Bahan A
500g tepung roti - mama gunakan tepung roti
100g gula
1 sk garam
30g susu tepung
1 sk bread softener- optional - ni mama letak
1 sk bread improver- optional- x de
4 sk yis @ 11 gm yis mauripan

Bahan B
250ml air
1 bj telur- pukul sedikit

Bahan C
80g margerine

Bahan D
Gula kasar utk tabur- x letak

Cara2:

1. Gaul sebati bahan A
2. masukkan bahan B ke dalam bahan A dan uli sampai licin.
3. masukkan bahan C dan uli sampai adunan tidak melekat ditangan
4. biarkan adunan naik 2 kali ganda selama 30-40 minit.,
5. tumbuk2 utk keluarkan angin. uli sebentar, bulat2kan doh sebesar 50g setiap satu. susun dlm loyang, spraykan air atas roti dan biarkan naik 2 kali ganda.
6. taburkan gula kasar jika suka, spraykan sedikit air dan bakar pada suhu 180 C selama lbh kurang 30 minit.
7. bila dh masak, keluarkan dan sapu dgn marjerin utk dapat permukaan yg berkilat.



13 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, mama.. alahai, cantiknya roti pintal berhias bijan hitam putih, mesti sedap tu..

ijayuji said...

Salam mama! cantek roti pintal mama, kita tak berapa reti sgt nak main pintal2 ni ehehe.. main balut ajerr senang hihihi..

tun_telani said...

mama!!! kebetulan tun pun tgh duk menguli roti niihh.. eh, BM tun la yg mengulinyer.. hihi.. tun xreti pintal nih, jd buruk beno bila tun buat. hihi

CT Delima said...

As'salam Mama Hawa

Pagi ni orang S'pore bf sedaplah, mintak 2 ketul Ma. Lama dah tak meroti ni, geram jer tengok roti yang dipintal tu. kalau celup dengan milo pun sedap gak ni :)

hazila said...

Salam mama,
Lamanya tak meroti. BM pun dah lama bertapa. Cantik roti pintal mama.

Gee® said...

Cantiknya... nak roti pintal seketoi...

Ayu said...

Assalam mama,
waduh rajin betul mama meroti..kita ada bm pun malas nak buat..bukan apa selalu beli aje sudah..heheh gunakan bm tu kalau nak buat pizza atau donut aje..heheh

cantik roti mama ni..

Chik Mimi said...

ma cantiknyaaaa kita opun dah lama tak meroti

Mas said...

mama...
cantikknya roti tu dipintal2....

Nuwairani Ismail said...

salam mama...haishhh! gebunya roti pintal dia! kite pernah jugak buat donut pintal zaman dulu2..pastu tengok ke rupa nampak buruk benor..terus tak penah buat lagi dah.

Asmah Yusof said...

Salam ma....cantik pintalan tue...lapau la ma..nak seketul ,kalau de lg la...:))

Nieza said...

Assalam mama, gebusnya tgk roti pintal mama ni...saya pun lama tak buat roti pintalx2 dan dandan ni...hehe

zila 4ever said...

salam mama
amboii ada tocang lg..he hhee gebusss jew...tergoda kita nengok..:) nakkk nakkk nakkk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...