Wednesday, May 23, 2012

Pu3 Ayu

 Assalamualaikum w 

Pagi Rabu yg dingin setelah hujan turun ngan lebat sekali lbh kurang
jam 4.30 awal pagi...
sekarang pun disini hujan gerimis lagi...
allhamdullilah diharap sejuk & dingin cuaca hari

kain baju dah settle semua di lipat 
so dapat lah menghapdate blog sementara 
fikir2 apa nak dimsk utk petang nnt...


Apabila Sabar di Dubai  tayangkan kuih puteri ayu nie mama begitu terggoda sbb petama mmg lama betul tak mkn or buat kuih nie kedua sbb berwarna warni lain drp the normal kuih pu3 ayu hehehe

Buat 2 minggu lps tak byk buat 1/2 adunnan jer jadi lah utk mkn2 lepas kan mengidam hehehe betul tuh Saba ... lembut jer n resipi pun senang kalau nk sukat kan 1/2 adunnan.. puas ati dpt makan hahaha

Jom semak resipi... Saba ambik resipi dari dapur Ros yg resipi asal dari Myr Kak Rohaya1710 terima sekalian.. Mintak halal yer mama ltk resipi disini pulak :)


Kuih Puteri Ayu
Resepi Asal : Kak Rohaya1710 ~ myresepi
Source Saba: Kak Ros Jintamanis


Bahan-bahan ( 25 - 30 biji )

2 biji telur
1 cawan gula
2 cawan tepung gandum
1 cawan santan
1 sudukecil ovellete
1 sudukecil perisa pandan
pewarna hijau * saba ltk kaler kuning, hijau, coklat, dan pink - mama gunakan pink, hijau & coklat
kelapa putin + dgn sikit tepung gandum dan garam


( ros tambahkan 1 sudu kecil baking powder dan ayak bersama tepung gandum)





Cara-cara

1. pukul gula dan telur hingga kembang, masukkan ovellete dan pukul lg.
2. masukkan tepung, santan, perisa pandan dan pewarna, pukul lg hingga sebati
3. isikan kelapa putih dlm acuan, tekan sikit supaya mampat, tuangkann adunan dan kukus lebih kurang 7 minit.


Nota tambahan untuk menghasilkan puteri ayu yang gebu lembut.- ros@jintanmanis.com

-langkah yang paling penting masa pukul telur tu, ros pukul dulu telur hingga berbuih, baru ros masukkan gula, dan pukul lagi sampai betul-betul kembang, kemudian baru ros masukkan ovellete, bila masukkan ovalette tu pukul lagi sehingga ovelette tidak kelihtan dalam adunan, dan akhirnya baru masukkan bahan-bahan yan lain.

*Petua bagi puteri ayu senang dikeluarkan dari acuan- ros@jintanmanis.com*

1. pastikan acuan di sapu dengan minyak terlebih dahulu.

2. Pilih acuan yang tinggi sedikit dan permukaan dalam acuan puteri ayu berkilat, supaya senang dikeluarkan nanti. ( ros ade dua jenis acuan puteri ayu yang dalam nye tak berkilat dan yang berkilat, ternyata acuan yang dalamnye berkilat lebih senang digunakan).

3. Pastikan kelapa tu dimampatkan betul-betul ke dasar acuan, setelah siap dikukus terus keluarkan puteri ayu perlahan-lahan dari acuan.



23 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

sungguh ayu, maaaaaaaa...

tun_telani said...

mama~~ cantik!! dh lama tun x buat puteri ayu. baru je menambah stok acuan puteri ayu nih. mmg sedap bila letak byk kelapa ^^

CT Delima said...

As'salam Mama Hawa

Salam pagi yang dingin di Singapura. Kalau kat kl ni panas terik aje.

cantik dan sangat lembut kaler kuih pu3 tu Ma, ct kalau buat asik kaler hijau aje ni ada idea baru nnt nak cuba juga :)

Mamasya said...

Salam mamahawa.ayu sungguh kuih puteri ayu itu...sedapnya mkn kuih puteri ayu dan minum pula air sirap kat bawah tu....

Roses_Leo09 said...

salam mama hawa
sedapnya tengok puteri ayu mama tu
hanim dah lama tak buat
makan sedap tapi sebab penyakit malas nak merenyah letak kelapa, lepas tu kena bersihkan acuan, tu yang dah stop buat tu

Ilhamkreatif said...

Salam mama hawa...sedap je..nampak pu3 ayu mama.colour yg romentik gitu.Resipi pun nampak senang je...

Chik Mimi said...

ma namanya seayu rupanya tu

zila 4ever said...

salam mama cyg
dah habis la tue..h ehheee wat org kecur2 jer..cantik pulak bila di marblekan..wahh kita pun tergudaaaa..:)

Qasey Honey said...

Mama cayanggg bucuk2...wah cantiknye pu3 ayu tu...sggh ayu skali...versi marble pula yer...kreatifff

Mama Hawa/Mama Nani said...

Sapa yg ayu Sari mama yer!! hehehe naughty yer mama nie... saja jer nk bergurau ngan sari :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Tun tuh lah tang kelapa tuh mesti tekan lbh sikit kalau tak nnt berderai... wah baru beli nmpk!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Che Ct :)

slm petang yg mendung di Singapura ketika ini :)
Tu lah bila nmpk si makyung Sabar tayang Pu3 ayu yg dimarble2kan cam menarik plak tgk.. lain dari Pu3 ayu yg asal... cuba lah :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Mamasya..
hehehe betul tuh sedap mkn pu3 ayu bersama air sirap merah :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Roses :)

Betul tuh mmg sedap makan tapi bila nk cuci bersih acuan .. alamak!!! tapi senang jer rendam kan & biarkan jer semlman bsk bila nk cuci semua dah bersih!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Iza :)
hehehe mmg suka kaler hijau merah & purple tapi purple tak ada mama gantikan coklat.. mmg sedap mkn tak hingat :) Aah bahan pun senang!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Chik Mimi...

hehehe seayu mama ke? Dah nama nyer ayu!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Zila cayang!!!
hehehe aah lah dah jadi baja pun :)
Terggoda.. apa lagi terus kan misi :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

hehehe cayang mama bucuk jgk!!! QH
nak tgk yg cantik ayu lagi kena lah pegi ke dapur sabar lagi ayu!! hahaha

Nieza said...

memng cantik seayu namanya..hehe sedapnya saya suka kuih ayu ni lama dah tak buat:)

HaSue said...

Salam mama cayang.. :-)
Comelnyer puteri ayu tuu..wat kaler maler gitu nmpk mnarik.
Dah lama jugak x buat n mkn si puteri nih.hehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Nieza..
kalau tgk yg sabar nyer lagi cantik ...mmg lama betul mama tak mkn kuih pu3 ayu sedap :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Hasue cayang :)
mama pun lama betul tak mkn!!! saja buat kelainnan bila tgk sabar buat yg marbling style :)

Diana @ Melley Mey said...

Mama cayaang....
Cantiiiknyaaa kejadian puteri ayu yg mama buat nie.... Menariik sgt...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...