Thursday, May 24, 2012

Nasi Komok

 Pagi yg terang disini... 
Allhamdullilah syukur atas nikmat yg di beri :)

Salam pagi Khamis buat teman2 semua yg diingati selalu... Perasaan mcm missing sesaorang lah tapi bukan sesaorang ada 2-3 teman2 blogger yg mcm dh kureng sikit menghapdate N3 mcm rindu gituuuu :(((

Berbalik pada N3 pagi nie .... Zila cayang mmg sah2 dah lama habis tau!!! hehehhe
tak tahu kenapa nama nasi ni di panggil nasi komok????? Tapi dari segi rasa nasi nie ada rasa2 sikit mcm nasi berempah dan ada jgk rasa mcm nasi ayam mungkin kerana mkn ngan sambal cili yg seakan2 cili nasi ayam... apa2 pun memang sah sedap di tekak kami semua dirumah!!! Cuma ayam nyer mama ikut resipi dari dapur Diana mmg marvebeles beb!!

Ramai yg dah mencuba resipi nasi komok nie mama jer yg blm terpggl utk membuat nyer jer hehehe
Izinkan mama panjangkan resipi di sini pulak... terima kaseh semua yg terlibat!!! muahhhzzzz




:: Resipi Asal ~ Azian @ Azian Collections  ( TQ )



Nasi Komok ( Khao Mok Gai )


 Bahan² Rempah Komok
2 tsp serbuk kari ayam / daging _ ( Diana guna rempah kari ayam dan daging Baba's ) - mama pun
1 tsp serbuk kunyit
1 tsp serbuk ketumbar
1/2 tsp serbuk jintan putih
1/2 tsp serbuk jintan manis
1/2 tsp serbuk kayu manis
1 tsp garam
1 tbsp gula

Bahan²
5 cawan beras basmathi
4 sudu minyak sapi
4 - 5 ulas bawang merah*
1 Inci halia*
4 Ulas bawang putih*
3 batang akar ketumbar
2 - 3 sudu rempah komok _-( Rujuk bahan Rempah Komok di atas. Diana bubuh kesemuanya )
200 ml susu cair
1 ekor ayam
8 cawan air
Garam secukup rasa
Rempah penumis ~ 1 batang kulit kayu manis, 2 bunga lawang, 3 biji pelaga, 4 biji bunga cengkih
Bawang goreng
Cara ²
  1. Cuci ayam ( seeloknya di potong 4 saja )
  2. Cuci beras basmathi dan rendam sebentar.
  3. Hiris nipis bahan bertanda *
  4. Tumis rempah penumis dan bahan yang dihiris dengan minyak sapi / minyak zaitun hingga naik bau.
  5. Masukkan rempah komok dan kacau selalu supaya tidak hangus. Setelah nampak garing masukkan air dan akar ketumbar. 
  6. Masukkan ayam dan rebus ayam hingga hampir masak.
  7. Angkat ayam dan toskan. Lumurkan ayam dengan garam dan kunyit ( Diana lumur ayam dengan serbuk cili, halia tumbuk, garam, sedikit asam jawa, sos manis ABC dan tepung jagung ). Perap sebentar biar ia mesra. Goreng ayam yang di perap samada garing atau tidak ikut citarasa sendiri. 
  8. Keluarkan 1 cawan kuah tadi untuk sos cili.
  9. Masukkan kuah ke dalam periuk nasi dan masukkan susu. Biar ia menggelegak sambil di kacau. Masukkan garam secukup rasa.
  10. Masukkan pula beras yg telah di toskan.Tutup dan biarkan ia masak.
  11. ** Cara Diana pula ~ Masukkan beras ke dalam periuk nasi elektrik. Kemudian masukkan 6 cawan kuah, susu cair, garam secukup rasa serta kuib ayam. Gaul rata dan masak seperti biasa. Setelah petunjuk masa kat periuk nasi menunjukkan 4 minit lagi nasi hendak masak, masukkan biji gajus goreng dan kismis. Tutup penutup periuk semula dan biarkan nasi masak. Setelah nasi masak, biarkan seketika sebelum digemburkan. Sedia untuk dihidang. 

Bahan² Sos Cili
1 Cawan air kuah nasi komok* ( sedikit halia dari kuah pun Ayu masukkan )
6 biji cili merah*
Segenggam cili padi*
4 ulas bawang merah
2 Ulas bawang putih*
4 tangkai daun ketumbar*
Gula, garam ,cuka _ secukup rasa

Cara²
  1. Kisar semua bahan bertanda *.
  2. Masak hingga agak pekat.
  3. Perasakan ia dengan garam, gula dan cuka secukup rasa.
  4. Hidang bersama nasi komok.

22 comments:

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam MamaHawa cayangg... wahh sedapnya.... pagi2 nampak nasi terus ler perut berbunyi... nasi tu wahhh kuning azimat betul.. kalau dapat merasa tu.. terus kuning jugaklah..sebab sedap naa.. :))

Qasey Honey said...

asslm Mama...wah nmpknye Qh org ptama yg singgah ke sni...punya la teruja...hihihi...sedapnye tgk nasi komok tu...remuk hati tgknye...hihi...kne tahan...sbb hrni posa...huhu...

Ayu said...

Assalam mama,
miss you!!!!..nasi komok sedappp..hubby kita yang tak suka makan nasi berperisa pun cakap sedap..memang puas hati digolden chance..hehehe..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Sha cayang bucuk2 hehehe
hehehe tak tahu kenapa bila ambik gmbr jd kuning nasi nie padahal ada letak rempah... anyway mmg marbeles resipi nasi komok nie Sha :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm QH
hehehe tak QH org ke dua :)
alala sorry tak tahu yg QH pose...mama maybe next week baru blh :)
Tak pe nnt dh tak pose kang blh try resipi nasi komok nie :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ayu cayang!!!
mmg rindu sama kamu... hehehe seyes!!
tu ah semua kat rumah ckp sedap esp bila kena mkn ngan sos cili yg seakan nasi ayam.. mmg marbeles :P

ogyep yummy mellow said...

Salam MamaHAwa...
nasi komok lagi... bilalah ogyep dapat nak cuba resepi ni ya...

Berkenan kat ayam tu... cantik berkilat, terpesona i u..

Gee® said...

wow! mabeles...

Sari Yusa Ibrahim said...

tengok senarai bahan dah tahu mesti betul sedap ni, mama

tun_telani said...

salam mama!! nasi ni mmg sangat2 sedap! tun nengok mama buat nmpk lg sedap dr yg tun masak lah.. dh habis ke ma? tun nk tapau...

zila 4ever said...

salam mama cyg..
hikk hikk..arinie x nak tanya dah..sbb dh jwbkan kan..ha hah aaa..zila tgok ramai yg dh try resepi nie..adoii turn kita jew yg x sampai lg nie..saboo.."zila sabooo..esok2 g buat yer.".h ehe ee sabokan ati sndiri

Mamasya said...

Salam Mamahawa.nampak sedap set nasi komok tu...tengok bahan2nyapun mudah.boleh masuk senarai dulu....

K.Nor said...

nor nak buat gak!! esok kut, sbb anak2 dah ada kat rumah ni..

ma, cun la apam 3 kaler ma kat bawah tu :)

Yana Shaiful said...

Salam Mama..yana dh terlewat smpai sini.. cnfem dh abis kan..hmm..cuci mata je lah hihii..sedap kan nasi komok nii.. kat umah yana ni mmg suka sgt nasi komok ^^

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Oqyep :)

hehehe ingat mama yg ketgglan... Oqyep pun buat lagi?? harus buat sbb mmg sedap kena pada tekak kami...
Yg ayam tuh ikut resipi Diana mmg garing2 berempah sedap ada kelainnan rasa :P Buat lah ... *menggoda*

Mama Hawa/Mama Nani said...

Gee...

hehehe mantap!!

Sari...
terbeliak2 tgkkan resipi yg di print kecik!! hehehe mmg kena tekak kami di sini sari :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Tun..
hishh mama tgk yg Tun msk lagi selera... nie bila ambik gmbr tak nmpk sgt nasi tuh brempah plak!! hehehe dah ellek daaa :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Zila cyg!!!
hehehe saja jer mama nk usik Zila :)

Zila pun blm buat? Masuk list jgn tak masuk... pasti terbuat jgk satu ari nnt..sabo jer yer ati!!! ki3x

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Mamasya :)

Aah lah mmg sesuai jer rasa nasi komok nie... insyallah nnt bila senang buat jgk kan Mamasya spt mama yg simpan resipi yg entah pjg berjela2 daaaa...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Nor dah buat kan3x??

kalau nk buat lagi apa salah nyer...
hehehe apam pu3 ayu yg dimarblekan mcm dabar buat.. ayu kan Nor?

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Yana :)

hehehe mmg confirm dah settle semua n dah menjadi baja pun :)

mmg kesukaan anak2 di sini jgk :P

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mama...
Nasi komok nie mmg sedap sgt kan mama... Hari tu diana buat mmg org kat rumah nie suka sgt makan... Masih lg teeringat kesedapan nasi nie... Pasti akan buat lg nnt... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...