Wednesday, May 9, 2012

Simple Cranberry Pound Cupcakes


Assalamualaikum
salam pagi Rabu 

sedap sbb cranberry yg masam2 

Resipi dari Yat Maria ~ thnks jgn marah mama gunakan cupcake sbb malas nak ptg2...


meh tengok resipi yg mama C&P dari dapur Yat Maria & Cik Mat jgk :) Thanks again :P

Simple Cranberry Pound Cake

source: CMG /Yat Maria

Ingredients
180 gm good quality butter
220 gm self raising flour or (all purpose flour added with 1 tspn bkg powder, sifted 3x)- 
100 ml fresh milk
140 gm sugar
2 large eggs
1 tspn vanilla essence
50 gm dried cranberries - coat with flour
almond  slices for top 


this one in Bahasa Melayu...


BAHAN - BAHANNYA :-)

180 gram mentega berkualiti
220 gram tepung berserbuk penaik (self-raising flour)
100 ml susu segar
140 gram gula kastor
2 biji telur gred A
1 camca teh esen vanilla
50 gram cranberry kering
Sedikit badam cincang untuk hiasan



Method

Heat oven to 175C.
Line base of 8"x3.5"x3.5" loaf pan with parchment paper & grease with butter.
Beat butter & sugar till white, light & fluffy. Add in eggs one at a time & continue beating.
Add vanilla essense.
Reduce speed & add in flour, coated cranberries & milk, alternating the additions. Mix well.
Pour into prepared pan. Top batter with almond slices & bake at 175C for about 45-55mins. Test with skewer when done.
Cool onto a wire rack.

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8inci x 3.5inci x 3.5inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas minyak tadi. Boleh juga guna tin bulat berukuran 8 inci. Gaul cranberry dengan tepung hingga rata. Ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula halus hingga putih, masukkan telur satu persatu dan putar hingga kembang, masukkan butter vanilla dan putar sebati. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung + cranberry berselang seli dengan susu segar hingga habis, putar rata.
  3. Tuang dalam tin, ratakan dan tabur badam cincang atasnya. Bakar 45 - 50 minit atau hingga masak, uji dengan mencucuk lidi sate bersih ditengah2 kek, jika keluar bersih, tanda kek anda telah masak. Jika permukaan kek cepat gelap tapi kek belum masak, tutup permukaan tin dengan tudung periuk dan sambung bakar untuk 5-6 minit lagi. Sejukkan atas jaringan sebelum dipotong untuk hidangan..
CATATAN MAT GEBU :- Jika anda takde tepung naik sendiri atau self-raising flour, boleh guna tepung gandum, sukatan sama macam dalam resipi dan tambah 1 camca teh penuh baking powder, gaul rata dan ayak 3 kali sebelum guna, kemudian gaul rata dengan cranberry....Selamat mencuba!.

28 comments:

Mas said...

Assalamualaikum mama hawa cayang...
hmmm....jadi lapar lak pepagi tengok cake tu..
sedappppnya....
cantikkkkk....

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Mas cayang!!!
alalala kecian nyer ..
nk kasi pun dah lama habis hehehe

Qasey Honey said...

ala tomeiii2 cc tu...dh la sedap pulak tu tgk...jd lapo kak...

CT Delima said...

As'salam Mama Hawa

hari tu gi Jusco aeon cari juga cranberry kering tapi tak ada, bila tanya staf tu dia pun tak tahu..huhuhu

lamanya ct tak buat muffin atau kek ni Ma, rasanya macam esok lusa nak membaking pulak hehehe.

mintak Mama jerlah 3 ketul kalau ada lagi, sedap lihat ni kuning keramat kalernya :)

norlieharumaini said...

suka la tengok cc ni.. canti warnenya.. kuning raja gitu

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, mama... cantiknya calour dia, mesti sedap tu, tambah ada buah cranberry

tun_telani said...

salam mama.. kaler dia sgt cantik! naik je seri kuning ngan merah tu.

zila 4ever said...

mama
melampau...tayang cc..wt kita tergoda..nnt mmg nk buat cc jgk..aaiiisshhh kejur gilezz:)

dZana said...

aslmkum mama sayanggg... uhhh mgoda cupcake kunin2a ni..ada crnbry pulak tu.. sy sihat2 jer.. cam sibuk la mama time ni.. tak smpt n BW n updated blog.. smga mama sihat n ceria selalu..

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam Mama Hawa cayang.. hadoiii kek tu comell cantikk dan menawan hatiku ini.. sedap dan mengecurkan waduhhhh

Nieza said...

sedapnya tgk CC mama yg cun berposing ni..kalau ler boleh capai ni memang nk ngap terus jer..hehe

quinnie said...

dah lamanya saya tak makan kek mama...nak mintak pun msti dah habis ni...hehhehe

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Mama..

Sedapnya nampak cuppies mama ni.. Cantik dgn kaler kuning dan ada buah2 cranberry tu..Nyummm...

ogyep yummy mellow said...

Jelita aje Cranberry cupcakes tu... Bukan main kuning lagi...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam mama...
lama rasanya tak jenguk dapur mama ni... maaf ye.. bukan tak ingat.. tp masa betul2 tak mengizinkan nak berblogwalking pun mana yg sempat aje..

mengancam warna kuning kek tu mama.. dgn cranberry lagi mesti sedap ni... masam2 manis kot rasa cranberry tu ye mama? lom pernah rasa cranberry...

Mama Hawa/Mama Nani said...

hehehe tomei2 jer senang nk ngap QH :)
masam2 manis bila tergigit cranberry nie.. yummy

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm CT..
Oh sama lah ngan mama ..cari kat supermart ingat nk dpt yg fresh pun takde jual so beli jer yg dlm pkt2 senang cerita..hehehe nak kasi pun dah habis CT...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Norlieharumaini .. Hawa ltk sikit pewarna tuh yg nmpk kaler..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Sari..
kena tang cranberry yg masam2 sikit mmg best sbb suka texture pound cake..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Tun...
hehehe mcm warna diraja pulak!!! kuning yer!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Zila...
hehehe nak ambik kau!!! kikiki
buat lah mana tahu kena pada rasa n tekak tuh :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Dzana cayang!!!
oh sibuk ngan tugas... takpe mama faham orang bekerja lagi2 tugas guru yg begitu mencabar sekali...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Sha..
kes malas nak ptg2 bila dah siap.. tapi bila fikir balik semula ... lagi senang kerja lebuh semua dlm satu bekas dari ltk dlm mangkuk kecik2...hehehe sedap :P

Mama Hawa/Mama Nani said...

hehehe Nieza nie buat mama malu jer!!! nie pun asal blh jer mama pose cc tuh :)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Quinnie... aah lah sama lah ngan mama mood nak membaking nie malas sekali...tahu pun dh habis kikiki

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Nadz..
pada tekak mama nie mmg sedap sbb masam2 manis bila tergigit tang cranberry tuh..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Jelita ke Oqyep???
malu ah mama tgk cc yg berposing nie kikiki

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Madihaa...
mana yg sempat jer Madihaa.. nak buat cam mana kan masing2 ngan urusan harian...
aah betul tuh Madihaa rasa masam ada sikit manis cranberry kering nie sedap walaupun kandungan gula agak byk dlm bahan tapi ngam jer rasa...
kuning sgt yer warna cc mama tuh Madihaa? hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...