Tuesday, January 18, 2011

Kek Alunan Kasih- Mesra



Suka sekali!!!!  HAPPY :D  dah siap pun kek alunan kasih - mesra nih....
Ramai teman2 blogger dah pun buat!!! Mama jer yg tertinggal keretapi...hehehe
Kalau tak silap mama... AYU, IZAH, NOR, YAT MARIA,FARA, AM dan sapa lagi eh??? Macam2 warna mama tengok.. cantik2 semua :D Rasa macam kek butter pun ada.
Thnks kepada penyumbang reseipi Pn Mastura Yasak - FB :) and also thnks yer Ayu sayang :) mama ambik resipi & C&P dari rumah Ayu.. love u many :D


KEK ALUNAN KASIH
(Sumber : Pn. Mastura Yasak - FB {Kongsi Resepi})
 
BAHANNYA
  • 5 Biji Telur
  • 1 ½ cwn Planta atau (250g)
  • 2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
  • 2 cwn gula halus- mama gunakan 11/2 cawan aje)
  • 1 sudu kecil baking powder atau 3 sk (sudu kfc)
  • ½ cwn susu cair**
  • 1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
  • *Sebuk koko (secukupnya)
  • *Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
    *sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.
 mama tambah kan warna & perasa pada setiap warna. 
hijau-pandan, pink - trutti-frutty, blue- blueberry flavours
 
Cara2:
  • Pukul planta dan gula smpai kembang...
  • Masukan telur satu persatu..pukul lg sampai kembang
  • Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
  • Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bhgn pwrna hijau…
  • Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan
  • ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
  • Then masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..
  • Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
  • Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…
Pengalaman sendiri :
Utk membuat lapisan kaler2 tu biar tebal sbb bila kita melapis & meratkan adunan tersebut
serbuk koko tak akan terikut sama. Tapi bila adunan yg nak kita lapiskan itu agak nipis/sikit
bila nak meratakan lapisan tu, serbuk koko akak tertarik sama - nanti corak tak akan jadi cantik.
mama: Utk setiap lapis mama masukkan adunan kedalam beg piping supaya mudah dan jgk koko tak melekat ke adunan :)


2 comments:

Ayu said...

salam mama,
betul2 dah beralun dah kek ni sampai kerumah mama pula ya..heheh cantik warnanya ma..wah ada perisa lagi..tentu best ni..

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Wslm Ayu :D
hehehe dia dah beralun2.. dh blh tido nyenyak :D Aah bawakn sikit utk my hubby ke keje skali :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...