Thursday, January 20, 2011

Ayam Goreng Madras Style India


 Tak teringat nak letak kat N3.
AYAM GORENG MADRAS STYLE INDIA 



Salam petang semua...
Hari Sabtu yg lepas mama tak masak nasi..mama grg kan bee hoon/mee siam dan grg kan ayam sahaja..
At first bila mama pinjam buku Saji kat library..ternampak resipi nih..tapi ckp jgk kat shasha..mcm mama dah pernah cuba resep ayam nih.. Sah!! memang betul pun!!!dah byk kali masak pun utk anak2 :)

Blh tengok kat rumah Leen atau disini. Kat bawah pun blh :)



AYAM GORENG MADRAS STYLE INDIA - Leen
Source : Majalah Rasa Mei 2010


Bahan-bahan
  • 500gm ayam
  • 60gm Bawang Merah }
  • 60gm Bawang Putih } dikisar
  • 60gm Halia }
  • 3 sudu makan serbuk kari ayam
  • 2 sudu makan serbuk kunyit - mama letak 1 sudu mkn jer
  • 1/2 sudu teh lada putih
  • 4 sudu makan tepung beras
  • Garam secukup rasa
  • Minyak masak untuk menggoreng
  • 3 sudu makan dadih
Cara-cara
  • gaulkan bahan-bahan yang telah dikisar bersama ayam
  • kemudian masukkan bahan-bahan lain kecuali minyak
  • gaul sebati dan perap setengah jam atau lebih
  • panaskan minyak, goreng ayam tadi
  • hidangkan bersama sos atau pun dadih.


3 comments:

Ayu said...

salam mama,
dah malam baru dapat bloqwalking,
mehlah exchange ayam belacan dengan ayam madras..hehe

izahdaut said...

ma..sedap nampaknya tu...masuk list ek resepi ni..mekasih

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Wslm Ayu :)

hehehe k.. come lets exchange.. nak jgk rasa mcm mana ayam belacan rasa :P

Izah.. mmg anak2 febret.. dah try byk resepi ayam grg but this one yg manyak2 laju!! Try lah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...