Wednesday, May 4, 2011

Asam pedas Ayam Extra Berapi


 Assalamualaikum w.w 

Salam pagi Rabu yg dingin sekali di sini... pagi nih buat kan cik hubby & Nazli sarapan roti bersama telur saja...

ASAM PEDAS AYAM EXTRA BERAPI ni mama buat dinner semalam... fuyoo!! kalau sapa2 hendak merasa kena lah masak sendiri yer...hehehe blh tahu pedas ke tidak!! Tapi kan kalau ayam masak asam pedas kalau tak pedas tak sedap pulak..kan3x nOOrSha..walau apa pun memang sedap & pedas terasa lauk nih..teringat jugak akan nenek yg dulu sewaktu sihat di kampung yg suka masak asam pedas ayam ... lagi2 menggunakan ayam kampung.. sedap nyer.. sama lah kite noorsha.. nenek skrg dah tua dah bongkok dah tak larat pun nk masak... miss u nenek. Bila agak nyer nak tengok nenek kat KL....

okay lah dah byk songgeh pulak mama pagi2 nih..... Noorsha mama minta izin letak resipi kat sini tau!! Thank u manyak2... mama C&P resipi jgk kay :)



RESIPI ASAM PEDAS AYAM EXTRA BERAPI

Bahan²
1kg ayam
25 tangkai cili kering
15 tangkai cili padi
1 biji bawang besar @ 8 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
2 cm halia
2 cm kunyit hidup
2 batang serai
2 cm belacan
3-4 batang bunga kantan - belah 2 setiap satu
secekak daun kesum- nak letak lebih lagi sedap
2 biji tomato
segenggam asam jawa
1.5 - 2 liter air - bergantung pada tahap kepekatan yang diingini
garam secukup rasa
gula secukup rasa








Cara²
1. Blend cili kering, cili api, bawang besar @ bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup, serai dan belacan dengan sedikit air. ketepikan.
2.tumis bahan yang telah di blend tadi hingga garing.
3.masukkan ayam yang telah dipotong dan dibersihkan terlebih dahulu.. kacau seketika
4.ramas asam jawa dengan semangkuk air hingga menjadi pes. curah kedalam periuk tadi.
5. masukan air yang selebihnya, kacau rata.
6. bila hampir empuk, msaukkan daun kesum dan bunga kantan dan tomato. kacau lagi.
7. perasakan dengan garam dan gula. rasa apa yang kurang dan tambah apa yang patut.
selamat mencuba!~

8 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

hik2! Mama, ingatkan maggi kari berapi jer ada.. yg ni lagi dahsyat rasanya...

CT Delima said...

Assalamulaikum Mama

memang berapi2 lauk mama ni. tengok kaler jer dah terangkat ni kepedasan nya. CT pulak semalam masak asam pedas ikan tongkol + nenas. anak2 bertambah makan nasi..alhamdulillah.

Mama Hawa/Mama Nani said...

Yus...
hehehe maggi pun ada perisa begini yer..mama tak tahu plak :)sampai menangis dibuat nyer tau!! tapi makin pedas makin sedap plak nak mkn.. ki3x

CT...
Wslm CT...
Nak mkn siap kan air dulu(mama lah) terangkat beb!! Lauk CT pun best ikan tongkol letak nenas.. Suka tgk anak2 makan kan CT..menyelera kan :P

hazila said...

Salam mama,
Belum pernah masak asam pedas ayam. Tapi memang nampak menyelerakan...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam mama...
tengok warnanya aje dah tau mesti berasap telinga nih... hehe.. tapi saya suka masakan pedas2 ni mama.. kalau kena gulai asamrong orang pahang lagilahhh.. tengok cilipadinya pun kecut perut.. hehe...

mama ada lagi nenek kat KL yer? senang2 dtglah melawat nenek & keluarga kat sini mama... :-D

Mas said...

wahhhhh..terliur betul tengok asam pedas tu....
peberet mas gak asam pedas ni.....mesti hirup kuah sampai licin..he..he..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Hazila...
Wslm Hazila... ada byk versi asam pedas ayam nih :) Cuba lah mana tahu menepati cita rasa Hazila...

Madihaa...
Wslm Madihaa... merah menyala asam pedas mama..pedas menyengat tau!!! Madihaa suka mkn pedas2 jgk? Kat sini my hubby n anak dara..mama kurang sikit..tapi blh lah :)
Asamrong..lagi mama tak pernah dgr or mkn Madihaa...tapi kalau dh byk2 lkt cili padi takut plak nk mkn..hehehe
Nenek kdg2 kat KL atau kat rompin ..Insyallah kalau sempat ke KL mama kasi tahu Madihaa..blh jumpa n *laga2 pipi* hehehe

Mas...
Tapi kalau nak hirup2 kuah asam pedas nih Mas..pedas sgt lah. Mama pun suka asam pedas..suka cicah ngan biskut tawar..sedap tapi kalau yg asam pedas ayam nih tak blh lah takut nnt ke tandas jer..hehehehe

♥LOVE2COOK♥ said...

Slurrrpppppp! Am speechless now ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...