Tuesday, May 31, 2011

Tenggiri Asam Daun Kari


Tenggiri Asam daun Kari yg paling simple di masak waktu time daururat!!!
Bila nampak Asma masak lauk nih nak jgk rasa cam mana bila letak daun kari tuh rasa nyer bagaimana..hehehe jakun kan kite... tapi lauk begini sedap tak pedas so kalau sapa nak rasa pedas letak lah cili padi byk!!! Daun kari tuh tak lah rasa sangat..mama letak lebih2 lagi.

Asma terima kaseh yer share resipi..kite kdg2 buntu & bila nak masuk dapur dah lewat so lauk2 cam gini senang di sediakan & yg penting sedap!!! Hawa c&p resipi dari dapur Asma yer :)

Tengiri Asam Daun Kari
Source: dari rumah teres kakasma

Bahan2:

  • 4 keping ikan tengiri- dlm 8 keping
  • 1 labu bawang besar*- mama lebihkan
  • 2 ulas bawang putih*
  • sedikit halia*
  • 1 biji lada merah dan hijau*(*bahan bertanda dihiris )- lebihkan dlm 3 biji lada hijau 4 biji lada merah
  • 1 batang serai(ketuk)
  • sedikit daun kari- dlm 4-5 pelepah
  • garam,perasa,air asam jawa



  1. Bersihkan ikan,lumurkan dengan serbuk kunyit dan garam.panaskan goreng hingga garing.angkat dan ketepikan.
  2. Keluarkan minyak dari kuali tinggalkan sedikit,masukkan bahan yang telah dihiriskan tadi,tumis hingga layu.
  3. masukkan lada,serai,daun kari,garam,perasa dan air asam.
  4. biarkan sebentar,baru masukkan ikan tadi.
  5. kalau suka berkuah agak2 hampir pekat matikan api.

10 comments:

dZana said...

betul kata mama tu. klau hari2 msk tentu buntu nk msk lauk apa.. klau kt dapur saya tu menu wajib msti ada ikan goreng.. klau msk pelik2 anak2 pulak mcm jakun nk mkn pulak.. huuu..

Mama Hawa/Mama Nani said...

hehehe kalau mama menu yg wajib ada adalah telur!! Sbb bdk2 kalau tak berkenan lauk kite diorg grg telur sendiri Zana :)

Juwita Jamaludin said...

Mama.. Kita perut berbunyi la.. Nak tumpang mkn leh.. :) nasi panas2 ye sekali

Mas said...

mama..mas pun masak ikan asam daun kari ni ari ni..
esok baru nk n3 kan...kikiki
sedapp kan mama lauk ni..
masam pedas gitu...

♥LOVE2COOK♥ said...

Am speechless kak! Looks delicious...nakkkkk ;)

Ayu said...

Assalam ma, kita pun dah print recipe ni.. bolehlah cuba lain kali..sedap nampak nya tu ..

KakAsma said...

Hawa<
makasih yer sudi cuba resipi bodo bodo nie...mmg sedapkan.td sebenar nya bukak Fb nmpak Hawa post tu yang mai sini tengok..hihihi..tul tu buh daun kari banyak2 baru terasa dan wangi ajer...

Nieza said...

sedap ni...dulu selalu mkn mak masak sendiri msk jarang msk lak mcm ni tapi kalau jumpa ikan tengiri boleh cuba ni..hehe

bobhandburry said...

Salam kunjungan... blog menarik.. senang2 singgah la ke blog saya
;)

http://www.zuwairiaiman.com

Mama Hawa/Mama Nani said...

Ita...
Ita mkn ngan nasi panas jer dh cukup..meh join mama hehehe :)

Mas...
hehehe Mas pun dh cuba..sedap kan kalau tak pedas ltk jer cili padi bila mkn tergigit cili api hah!! ambik kau ki3x mmg sedap kat tekak mama nih :P

Love...
Simple & fast to cook Love.. tak pedas kids can take it :)

Ayu...
Cuba Ayu jgn tak cuba.. lauk senang & sedap...

Asma...
Apa lauk bodo2 plak..sebenar nyer lauk simple mimple nih kasi kite idea bila dh ketandusan hendak memasak.. Thanks yer Asma kerana berkongsi resipi kite suka..

Nieza..
Lauk2 gini dulu2 mak2 kite selalu masak jgk..tapi tak ltk segala daun.. mmg sedap & simple Nieza..Try lah :P

Bobhandbury..
Terima kaseh Bob sudi kemari..nnt mama singgah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...