Monday, May 16, 2011

Delights Choc-O-Chips


Assalammualaikum w. w
Salam pagi Isnin yg berbahagia lagi mulia ni :)
kesian lama blog ni terbiar bersawang..hehehe 
agak lama tak mengemaskini blog yg tak seberapa nih :(
kesihatan tak berapa menentu....

Buat cookies nih entah bila.... buat kunyah2 depan tv utk anak2 & cik hubby. Cookies kali nih agak berlainan sedikit ... agak berat sikit texture nyer tapi masih rapuh. Resipi dari buku majalah MANJA keluaran sept 2010. 


Delights-Choc-Chip -Siti Masturah Alwi Siti"s Delights

Bahan A
150gm gula perang
100gm gula kastor - blh kurang kan 
120gm mentega
130gm lemak sayuran- crisco
2 sudu essen vanilla
1 biji telur

Bahan B
280gm tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonate
1/2 sudu teh garam
150gm cip coklat
120gm badam cincang
secukup cip coklat - mama tambah

Cara
Pukul kesemua bahan A dan masukkan B dan gaul sehingga rata. Ambil sedikit adunan ini dan aturkan ini dan aturkan di loyang. Bakar di dalam ketuhar dengan sudu 180C celsius 10-12 minit. (mengikut oven masing2)

10 comments:

izahdaut said...

ma.. saya pun baru mencari2 resepi biskut untuk dikunyah2 ni.. comel la sekut ni ma.. cair tak coklat chip tu?

Wanieyra said...

Pagi2 tayang biskut...dah lama betul tak buat cookies. Selalunya musim raya je kita buat...

Mas said...

mama..bestnya biskut ni...
mesti anak2 mas suka..
boleh try nanti..

Yat Maria said...

Salam Ma..

ishhh lama benor kita tak wat cookies.. balang cookies kita dah kontang..abuk cookies pun dah lama licin..ma, apa kata hulur kita sebalang :)

Sari Yusa Ibrahim said...

amboiiiii... tengok coklatnya tu.. geram.. grrrr..

Chik Mimi said...

ma selamat hari rayeee heheheeh bestnya dapat makan cc ni ngan kopi

CT Delima said...

Assalamulaikum mamahawa

apa khabar mama hari ni. semoga sihat selalunya. jaga diri dan kesihatan juga :)

Mama... macam dah nak raya bila sesekali buat cookies ni kan. macam dah terbau2 biskut choc o chip ni kerumah ct.. hihihi. bab2 nak membiskut ni kena tggu betul2 nak rajin lah mama, kalau malas kompom cookies tu mesti hangus.. hahaha

tun_telani said...

waaa. rajinnyer ma letak sebijik2 coklat chip tu kat atas.. kalu tun dh gaul semua dh.. hihi
biasa tun guna resepi yg sama je wat cookies, blh try resepi ni pulak nnti =)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Izah...
Mama byk lagi biskut yg blm mama buat..hehehe resipi dah ada cuma "M" sikit. Buat kunyah anak2. Coklat chip ada cair sikit Izah tapi okay lah :P Mama gunakan hershery cip...

Wanierya...
hehehe saja nak tayang pagi2 Wani :) Skrg tak kira raya mama selalu jgk buat..ni dh habis..emmmm jawab nye kena lah cari cookies baru :)

Mas...
Aah Mas..sambil tgk TV tuh sambil mengunyah..letak kat atas meja kopi cam raya g2..hehehe Try lah :P

Yat Maria...
Wslm Yat :)Lorrr... meh sini lah mama hulur sebalang..hehehe mama kat sini selalu jer buat..coz anak2 & hubby suka kunyah2 depan tv

Sari Yusa...
Yus...jgn geram2 tgk coklat..seblm diltk keatas coklat dah kena ngap ngan anak dara yg tlg buat kukis nih ..hehehe

Chik Mimi...
SELAMAT HARI RAYA..maaf zahir batin Mimi..hehehe Best dpt cicah ngan susu :P

CT...
Wslm CT :)
Mama dh beransur sihat alhamdullilah. Mama ni kalau dh batuk teruk CT sampai terkencing2 dibuat nyer...
Kat rumah selalu jgk semenjak dua bake cookies..kdg2 cik hubby yg mintak kudapan utk tgk depan tv almaklum tengah mlm tgk bola..hehehe

Tun_telani..
Tun tuh kerja anak dara letak sebiji2 kat atas cookies..hehehe mama dier dera jap..hehehe
Cuba lah mana tahu suit taste Tun :)

zai@umiaiman said...

sedap nyer..wat kudap2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...