Wednesday, February 24, 2010

Dalca Ayam


Bertemu kembali... Ni menu semalam yg x sempat nak N3... Tak pernah mkn atau masak pun.. !st time try..selalu Dalca di masak bersama daging... ni dengan ayam pulak. Tapi memang sama sedap pun macam daging sebab suka ngan sayur mayur yg ada pat dalam... tersenyum cik hubby bila balek dari kerja. Hubby memang suka lauk2 begini..lagi kalau lauk daging :)

Resipi macam biasa dari buku koleksi Asmah Laili -minta ampun sedap nye... Mama ada dalam 4-5 buku kesemua nya...

Cara penyediaan Dalca ni secara rebus jer... Mama ubah mengikut cara mama. Mama tumis dulu bahan tumisan, daun pandan & daun kari sampai wangi, baru masukkan semua bahan B sampai naik minyak, baru masukkan ayam, kentang,lobak merak & kacang dal. Bila kentang & lobak merah dah empuk baru masukkan santan, terung, garam gula secukup rasa.


Leher Ayam & Kaki ayam my febret

Resipi sumbangan dari Mumtaj Begum Omar
Dalca Ayam

Bahan A
2 cwn dhal kuning,dicuci bersih dan direbus 1/2 masak dan ketepikan - mama rendam smpai kembang
1 ekor ayam,buang kulit dan lemak ptg 12 cuci bersih dan toskan

BahanB
4 biji bawang besar dihiris halus- mama kisar
2 sudu mkn halia kisar
1 sudu mkn bawang putih kisar
2 biji lada hijau- x letak
5 biji tomato didadu
1 genggam daun pudina - x letak
2 helai daun pandan,disimpul
5 sudu makan rempah kari daging
5 biji buah pelaga- letak 2
5 kuntum bunga cengkih- letak 1
1 btg kayu manis-
1/4 cwn minyak jagung-mama agak2 jer pkai minyak makan
2 cwn air- mama agak2


Bahan C

1 batang lobak merah, diptg 3cm dan dibelah 2
3 biji kentang, diptg 4
2 biji terung,dipotong 4
1 kotak kecil santan - kara 200ml
1 sudu mkn asam diramas dgn 1/2 cwn air & ditapis - mama tambah kan 2-3 asam keping biar masam sikit
2 tangkai daun kari
garam & gula secukup rasa

Cara
Satukan semua bahan B didalam periuk dan gaul rata. Tutup periuk dan masak diatas api yg sederhana sehingga sebati.
Masukkan lobak merah,kentang ayam dan garam. Gaul rata, besarkan api dan masak lagi selama 5 minit. Selepas itu masukkan santan,dhal yg telah direbus,air asam dan terung.Gaul rata dan masak sehingga ayam,lobak merah,kentang & terung empuk dan naik minyak. Padamkan api dan masukkan daun kari. Gaul rata. Enak dimakan dgn setang roti atau nasi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...