Wednesday, February 24, 2010

Sambal belacan Tomato


Makan lauk gulai atau kari kalau tak ada sambal belacan lawan lagi dgn telur asin... memang tak sah kan!!! Tapi semalam semasa menumbuk sambal belacan dalam betu lesung sungguh tragis... boleh terpecik kat mata.... hehehe nanggis jap!!! Ni lah gara2 nak mkn bersama lauk dalca!!


Cili merah 4-5 btg, cili padi 5-10 batang secuklup belacan, buah tomato 2-3 biji yg masak dipotong. Tumbuk dulu cili bersama belacan, masukkan buah tomato dan tekan2 sampai buah tomato penyet2 jer.. tak payah halus2 tambahkan gula kalau pedas!!!

2 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Mama....kecur liur dah ni tengok sambal belacannya....Lagi² ada tomato penyek dalam tuuu....

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Wslm Sue :)
mmg febret cik hubby mcm sambal belacan x kisah letak tomato ke pelam ke..janji sambal belacan.. cuma mama malas lah nak tumbuk pkai batu lesung

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...