Friday, July 8, 2011

Puding Roti Pandan Kukus

 ASSALAMUALAIKUM 

Puding Roti Pandan kukus utk mak & abah... jadilah dapat merasa septg dua...
Resipi dari CT Delima.. mama tak menggunakan pewarna hijau..warna asal dari daun pandan.. wangi semerbak bau daun pandan tuh..thanks yer CT for the resipi.. mama minta salin resipi di sini pulak yer :)

Puding Roti Pandan Kukus:
Resepi dari CT

Bahan-bahan:
12-14 keping roti putih/gardenia (tak perlu buang kulit tepi)
15 helai daun pandan
1 biji kelapa parut (CT guna santan kotak 100 ml)
5 cawan air
2 biji telur (dipukul ringan)
1 cawan gula pasir (sukatan manis ikut selera masing2)
1/2 sudu teh esen vanila
sedikit pewarna hijau
sedikit garam

Cara-cara:
1. Bersihkan daun pandan, kerat kecil2 dan blend dengan kelapa parut dan air. Tapis untuk mendapatkan santan yang kini berperisa pandan.
2. Dalam mangkuk besar, masukkan telur, gula pasir, santan dan sedikit garam tersebut. Kacau sekejap untuk melarutkan gula.
3. Masukkan esen vanila dan sedikit pewarna hijau, kacau lagi hingga rata.
4. Celupkan roti dalam campuran santan tersebut hingga serap sepenuhnya dan susun dalam loyang. Buat sampai habis dan tuang sedikit lebihan santan atas roti tadi. (CT letak plastik dalam loyang supaya mudah untuk dikeluarkan nanti).
5. Kukus roti tadi selama 15 - 20 minit. Sejukkan dahulu baru di potong. Selamat mencuba ....

9 comments:

CT Delima said...

As'salam MamaHawa

Alhamdulillah..dah kenyang bila melihat puding roti pandan kukus fav ct ni. bila tengok mama buat puding ni, macam nak buat jer pagi ni..hihi

tr kasih mama sudi mencuba resipi puding roti pandan kukus ni ya. semoga dapat dipanjang2 lagi resipi yang tak seberapa nya ini.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.Hawa...bau puding pandan kukus dh sampai ke umah atie larrrr...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm CT...
hehehe mmg puding roti pandan kukus menjadi fav pernah buat sekali dah lama daa...
Mama yg berterima kaseh pada CT sbb sudi berkongsi resipi walaupun simple tapi ia menepati citarasa kami disini :)

Wslm Azatie.. hehehe yer ke sampai sana bau daun pandan tuh...ki3x

AZLITA AZIZ said...

salam mama..

sedapnya.. adoiii... terliur sungguh berkilat2 nampak buat perut ita bergendang...

nanti ita nak cubalah! mesti sedap rasa dia ni kan??

Mas said...

mama...sedappnya tengok bingka tu...
nampak lembuttt jerk...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum mama..
nampak sgt sedap ler puding nie mama... cam terasa plak kesedapannya kat tekak nie... tergoda lagi

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ita..

kat tekak mama nih mmg sedap lah puding roti ni.. sesuai ngan rasa kemanisan & kelembutan nyer... dah pernah cuba sekali n bila nak buat puding roti ni pasti akan teringat resipi dari CT..
Cuna lah Ita :)

Mas... mmg lembut jer puding roti ni.. kalau mkn time panas2 mmg agak lembik sikit tapi sedap lah hangat2..
time dah sejuk lembut jer puding roti ni..blh di ptg2..

Wslm Diana@Melly...hehehe mmg lembut & sedap di tekak mama..lagi2 bau harum dari daun pandan tuh...

Anna Qawina said...

ada bau wangi pandan la...nak sikit..

Mama Hawa/Mama Nani said...

anna..hehehe sampai PJ ke bau daun pandan tuh..hehehe :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...