Tuesday, February 8, 2011

Kerabu Mangga


One of the my & hubby fav - pernah makan di Bukit Bintang KL last December..tu yang teringat. Selalu makan kat SG tak pernah letak ikan bilis, letak kacang tanah je.



Kerabu Mangga

1 biji mangga muda- dibuang kulit dan disagat atau dihiris tipis
bawang kecil
cili padi
limau nipis
garam & gula
secukup ikan bilis goreng
daun ketumbar

Cara
bawang kecil & cili padi dihiris halus. Dalam bekas, masukkan air perahan limau nipis, garam & gula secukup rasa.Di gaul rata.  Masukkan bawng & cili padi dan jugak mangga dan daun ketumbar. kacau sebati. Rasa masam & manis. Baru taburkan ikan bilis. Siap di makan atau pun diratah!!

4 comments:

anymz said...

as salam hawa
waah sedapnya kerabu mangga ni..makan dgn sotong kat bawah tu lagi mengancam kan..kerabu ada ikan bilis memang sedap sangat...mau..mau..

izahdaut said...

mama sahnteekknya gambo..kalau kerabu tu memang dah tau dah sedapnya tu...hehe

AZLITA AZIZ said...

salam mama hawa...
sedapnyer kerabu mangga tu...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Kak Anymz... Hawa mmg sukakan kerabu mangga cuma susah nak dptkan mangga yg betuk2 muda kat sini... mmg sedap mkn bersama sotong tuh..heheh sah habis kak kena ratah :)

Izah.. gambo..alah biasa2 jer :) anyway thnks :)

Wslm Ita.. mmg mama suka kan kerabu mangga tak kira lah ada ikan bilis atau x :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...