Friday, February 11, 2011

Ayam Lemak Pucuk Ubi


Lauk fav anak2... tak kira ada kobis atau pucuk ubi pasti habis!!! Kalau tak smuggle sikit buat malam..jawab nyer pasti tak de lauk..hehehe

Best ah!! kalau dapat makan lauk lemak pucuk ubi ngan sambal belacan ulam ngan petai atau jering!!! Ayam tolak tepi.. jauh2 hehehe

Thanks ah Ayu share recipe nih :) Mama C&P recipe yer :)





Ayam Lemak Pucuk Ubi - julnezza@mesra.net/ Ayu


Ingredients:-
½ ekor ayam -(Ayu gunakan 1 ekor)- mama pun
*2 biji bawang merah
*5 ulas bawang putih }ditumbuk
*1 inc halia
2 cwn santan

 pucuk ubi(ubi bandung)RM1.00}ditumbuk-(Ayu blender berasingan) - mama racik kasar2
*5 biji cili padi}ditumbuk -(Ayu buh lebih lagi dari ni)- mama x tambah
2 camca minyak
air secukupnya
garam & perasa secukup rasa

sedikit kunyit serbuk-(Ayu tambah)- mama gunakan kunyit hidup 

Method:-
Ayam dipotong ikut suka,ketepikan.kemudian tumbukkan bahan tumbuk termasuk cili padi.Pucuk ubi tadi ditumbuk sehingga lumat.panaskan minyak dalam kuali,tumis bahan tumbuk tadi biarkan sampai naik baunya.Masukkan ayam dan pucuk ubi,gaul rata-rata.Lepas itu masukkan air dan santan.Biarkan mendidih,masukkan garam.Masaklah sehingga daun pucuk ubi bertukar warna sedikit(hijau gelap).

7 comments:

Ayu said...

heheh..kelakar mama ni,,kena smuggle sikit ya..or else kena masak lauk lagikan ma..hahaha..thanks juga mama sudi cuba..hehe

Mas said...

sedappnya masak lemak...
ain suka masak macam ni..he..he...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam mama...
sedapnya tgk lauk yg mama masak ni.. tiba2 menelan air liur.. kita mmg suka pucuk ubi tak kira masak apa.. rebus cicah sambal belacan/budu pun sedapp.. inikan pulak digulai mcm tu...

Nieza said...

sedapnya! memang my fav masak lomak ni...:)

Nuraa said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mama Hawa/Mama Nani said...

Ayu..
Aah Ayu kalau tidak kena masak lagi... asyik kat dapur jer hehehe Thnaks yer for the recipe :)

Mas..
Sama lah ngan Kakak Shasha kat sini..fav betul!

Madiha
Wslm Madiha
Mama pun mmg sukakan syr2 kampung.. Tapi pucuk ubi mama lum pernah cicah ngan budu lagi..ni mesti try one day. Thnks ah bagi idea :)

Nieza
Kat sini pun Nieza :P

aidah said...

Salam Hawa,
tak pernah sy masak ayam letak pucuk ubi ni. Selalunya letak rebung atau daun pegaga je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...