Thursday, February 10, 2011

Kek Alunan Kasih - Mesra lagi



Kek Alunan Kasih - Mesra utk jiran2 my mom yg menyambut perayan Chinese New Year yg lepas.
Buatkan dalam 3 keping dapat lah mama sekeping kecil utk merasa. Resipi blh lihat disini atau dibawah :)


KEK ALUNAN KASIH
(Sumber : Pn. Mastura Yasak - FB {Kongsi Resepi})
 
BAHANNYA
  • 5 Biji Telur
  • 1 ½ cwn Planta atau (250g) 
  • 2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
  • 2 cwn gula halusmama gunakan 11/2 cawan aje
  • 1 sudu kecil baking powder atau 3 sk (sudu kfc)
  • ½ cwn susu cair**
  • 1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
  • *Sebuk koko (secukupnya)
  • *Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
    *sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.
 mama tambah kan warna & perasa pada setiap warna. 
hijau-pandan, pink - trutti-frutty, blue- blueberry flavours
 
Cara2:
  • Pukul planta dan gula smpai kembang...
  • Masukan telur satu persatu..pukul lg sampai kembang
  • Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
  • Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bhgn pwrna hijau…
  • Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan
  • ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
  • Then masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..
  • Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
  • Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…
Pengalaman sendiri :
Utk membuat lapisan kaler2 tu biar tebal sbb bila kita melapis & meratakan adunan tersebut
serbuk koko tak akan terikut sama. Tapi bila adunan yg nak kita lapiskan itu agak nipis/sikit
bila nak meratakan lapisan tu, serbuk koko akak tertarik sama - nanti corak tak akan jadi cantik.
mama: Utk setiap lapis mama masukkan adunan kedalam beg piping supaya mudah dan jgk koko tak melekat ke adunan :)




4 comments:

HaSue said...

cantik laa kek mama..sue lom ter cuba lg nak buat niii..mintak sepotong kat mama dulu lah

Nieza said...

cantik, menarik dan tertarik...memang sedap kek ni..:)

Yat Maria said...

salam ma...wahhh ma kalo amik gambo selalu wat kita gerammmm..lawo arrr..the first cake alunan pun santek arr, kita suker..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Hasue
hehehe kek dh taraaa...dh jadi baja!!! Nk jgk Hasue kena lah buat sendiri :)

Nieza
Mmg cantik & org yg mkn pasti tertarik..hehehe Thnks

Yat Maria
Wslm Yat.. Yat apa kurang nyer. Sampai terggoda mama kadang2 tgk kat blog Yat :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...