Monday, June 20, 2011

Ayam Negro

 Assalamualaikum .... Salam sejahtera kpd teman2 blogger yg diingati selalu...sehari kalau tak jenguk disini terasa rindu ...hehehe okay pagi Isnin yg mula terang di bumi Singapura dan bermula lah tugas2an seharian yg perlu diuruskan & dijalani....

Di pagi yg indah ini mama ingin berkongsi satu lagi resipi ayam yg agak unik lagi menarik rasa. Walaupun dari segi ruper lauk ni yg memang hitam legam cam orang negro g2..tapi dari segi rasa memang lah unik.. manis2 pedas & rasa bawang goreng sudah lah pasti.

 Pada mula nyer mama asyik ulang baca tang bahan2 resipi nih..memang mudah sangat2... hehehe thanks yer Ain memperkenalkan resipi yg di ambil dari dapur Ida pula. Kepada kalian berdua terima yg teramat2 mama ucapkan ...sedap di makan bersama nasi putih panas2 atau pun nasi lemak hujan panas yg mama masak utk keluarga pada hari Sabtu yg lepas..mmg syiok sekali :P
Minta izin C&P resipi di sini supaya sekira ada teman2 yg berkenan utk mencuba plak :)

Mari kite lihat resipi...


Ayam Negro
Sumber: 1001resepi

resepi ni hanya menggunakan bawang merah dan bawang besar yang digoreng terlebih dahulu. macam kita buat bawang goreng tu. untuk seekor ayam saya guna 15 biji bawang merah kecil dan 1 biji bawang besar. cincang bawang dan goreng kekuningan, jangan hangus. biarkan sejuk sebentar kemudian blender bawang goreng tadi dengan sikit air. ayam potong kecil dan gaulkan hanya dengan garam sahaja. goreng sehingga 3/4 masak. ketepikan.

panaskan sikit minyak dalam kuali dan masukkan 3 sudu besar cili blender (optional) dan kacau wangi. masukkan bawang goreng blender tadi kedalam kuali dan tambahkan beberapa sudu air kacau sebentar. masukkan ayam tadi dan campurkan kicap manis dan kicap masin sahaja (banyak). kacau lama sehingga ayam benar-benar mesra dengan kuah sosnya.

ayam ni rasanya mesti manis dan sedikit pedas ya.....

kalau tak cukup masin dan manisnya, tambahlah garam dengan gula sikit. ayam ni menjadi sedap kerana aroma dari bawang yang telah digoreng terlebih dahulu. 
 


Lihat dari dekat mmg tersangatlah hitam lauk ayam ni..lagi sedap kalau dimasak pagi mkn plak tengahari...hissshhh sedap kat tekak mama sekluarga...hehehe anak2 tak complain pun ..... coz AYAM!!!!

6 comments:

Zaliedana said...

Assalam kak,mmg nmpk sedap ajer ayam nih..Hitam2 pon ku pandang sodap,hihi..

Wanieyra said...

Assalamualaikum...

kak, hitam pun hitamlah janji sedap. nanti nak try jugalah

ain (sweet thots) said...

ma ... suka3x (>_<) wa caya lu lah! tu la, kita pon aritu baca byk kali bahan2 tu .. cam x caya jer. cuma, masa menumis tu ain ada tambah kayu manis, cengkih & buah pelaga la. & sikit air asam jawa ;)

Lovely Kitchen said...

hihiii dh jumpa!!! betul pun tekaan ku ayam ni gelap warnanya...hiks!

Chik Mimi said...

ala ma nampak sedapnya ayam tu walau pun itam ku pandang manis

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm CT...hitam2 pun sedap :P Cuma kalau suka kan pedas blh tambahkan sikit lagi cili giling tuh ...

Wslm Ira..
hehehehe betul2.. janji bila masuk mulut sedap!! Try lah :)

Ain..
Yes baby!!! Wa caya lu jgk ah coz kasi promote ini lauk..( apsal ckp lu gua plak ...hehehe) mama tak tambah apa2 pun..cuma may be next time blh letak lbh sikit cili giling kasi lg pedas biar ummmppphhh!!! Thnks ah!! wa cayang lu lah...ki3x :)

E-na..hehehe gelapkan cam negro kan!!! tak perlu ltk bahan2 lagi... try lah :)

Chik Mimi..hehehe betul2x walaupun hitam ku tetap pandang sbb ayam!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...