Wednesday, June 8, 2011

Kentang Masala


Salam petang semua.... tak blh sokseh2  pjg2... byk keje blm settle lagi...
Kentang masala yg dah selalu dimasak utk si Nazli yg mmg febret sangat2...
Blh tgk kat sini atau kat bawah for the resipi...

Kentang Masala
Bahan A:- 

  • 500 gm udang (dibersihkan )- gantikan ngan kentang
  • 2 biji tomato (dibelah 4 atau 6)- tak letak
  • 3 tangkai daun kari - ganti kan dgn daun ketumbar
  • 1/2 cawan yogurt asli
  • 2 tangkai cili merah (dihiris serong) -tak letak
  • 2 tangkai cili hijau (dihiris serong)
  • 2 sudu kecil serbuk cili (*ni akak tambah sikit nk kasi pedas sikit, terpulang ya..)
Bahan B (dikisar):-
  • 6 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
  • 1 sudu besar jintan putih - kisar kering
  • 1 sudu besar jintan manis - kisar kering
  • 1 sudu besar lada putih - kisar kering
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
Cara-Cara:-
  1. Panaskan minyak di dalam kuali dan tumiskan bahan yang dikisar dan daun kari hingga wangi.
  2. Masukkan udang dan tomato. Kemudian kacau rata (tambah air sekiranya perlu)
  3. Masukkan yogurt, cili merah dan cili hijau. Kacau sebentar dan tutup api.
  4. Sedia dihidangkan....Senang kaannnnn... ^_^



6 comments:

ijayuji said...

Salam mama!!! kentang masala sedap tuuuu! kita tak pernah lagi buat resepi2 ada MASALA belakangnyer kalau tak silap hihihi... suke makan tp malas betulll nak buat :D guna kentang mesti sedap!

Nieza said...

sedapnya! masa dok dhaka dulu selalu mkn masakan masala ni..

♥LOVE2COOK♥ said...

Our fav all time!!! Mmg suka cicah ngan poori.

Love sometimes add fried anchovies to this. Akak made it really delicious..wish to grab some now!

Amie said...

halamak.... kentangla....yummyyyy minta sikit mama

dZana said...

tak prnh msk cam ni mama hawa.. selalu goreng bsambal .. ataupun boh serbuk kari jer.. msti sedap kan msk camni..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Wslm Ika..
Oh tak pernah buat yg ada masala sbb dah byk masaalah tuh..hehehehe jgn marah mama gurau jer :) kat sini mmg diorang suka mkn cam gini.. lagi2 si Nazli :)

Nieza...
Oh Nieza pernah dok kat dhaka yer? lagi best rasa mskkan kat sana kan?

Love ... mama suka ratah g2 jer.. all time fav :P hehehe

Amie...kentang pun kentang lah Amie.. tapi blh dijadi kan lauk. Sedap mkn bersama nasi ngan kicap jer ...hehehe ambik lah :P

Dzana.. cuba lah spicy sikit..selalu jgk msk kan diorg yg bersambal atau berkicap...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...