Tuesday, May 4, 2010

Udang Goreng Kunyit

Salam & Selamat petang semua :)

Pagi tadi mama jalan2 kat rumah kawan.. ternampak plak Udang Goreng Kunyit ni kat rumah E-Na di Jepun..hehehe terbekenan pulak.. sbb mudah sgt..tapi hasil mmg sedap pun :) Mama minta izin letak resipi disini buat rujukkan anak2 . Terima Kaseh E-Na :)




Udang Goreng Kunyit LK
Bahan-bahan:

  • 10 -12 ekor udang di bersihkan
  • 1 biji piman / capsicum / cili hijau dan cili merah
  • sedikit bunga kobis / carrot
  • bawang besar - dipotong bulat
  • sehiris halia - dicincang halus
  • 2 ulas bawang merah - dimayang
  • 1 ulas bawang putih - dimayang
  • sedikit serbuk lada hitam (optional)
  • sedikit air
  • serbuk kunyit
  • garam
Cara Memasak:

  1. Udang di gaul dengan garam dan kunyit secukup rasa.
  2. Panaskan minyak dan tumis bawang putih, bawang merah dan halia cincang sehingga naik bau.
  3. Masukkan sedikit air dan bunga kobis.
  4. Bila bunga kobis separuh masak masukkan udang, piman, dan hirisan bawang besar.
  5. Jika terlalu kering tambahkan sedikit lagi air.
  6. Bila hampir masak masukkan sedikit serbuk lada hitam jika suka. Perasakan garam.
  7. Kacau dan tutup api. Sedia untuk di hidangkan panas-panas. Selamat mencuba hidangan yang ringkas dan cepat untuk disediakan.



Mesti letak cili padi lebih sikit sebab cik hubby memang suka yg pedas!!! Bila makan tergigit cili padi baru sedap kat nyer..hehehe suka hati lah...

6 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

Sedapnye udang tuh kak! My son will enjoy it! hehe...Love lately kurang minat ngan udang...taktau nape plak! ;)

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Why?? Takut byk cholesterol ke?? Tak pe mkn sikit2 okay jgk :)

nOOrsha said...

sedapnyee udang teww...nyumnyum...

Baby eena@amoi said...

mcm sedap jek mama.. kalau gni eena nk try masak utk abg i lah.. hehe

Mama Nani/Mama Hawa. said...

noorsha :)hehehe udang febret Noorsha jgk??


Eena :) senang & sedap.. cepat di masak..hahaha mesti try ah!!

E-na Zarina said...

E-na pun kalau anak2 dah ada lauk lain, udang ni E-na letak cilipadi kasi pedas, baru terangkat kan mama!

tq sudi cuba resepi ni, E-na link n3 mama ni yer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...