Wednesday, March 10, 2010

Asam Rebus Sayur





Ni jugak lauk semalam.. makan macam gini waktu cuaca tengah panas memang sedap!!! Sedap hirup kuah yg masam manis dan ratah2 jagung.

Updated: Sebenar nyer lauk asam mcm gini... kalau kita kat SG selalu restoran ayam penyet selalu masak mcn gini..tapi cair2 jer. Mmg menggunakan jagung, kacang panjang, kacang & daun belinjau..

Bahan2
Utk sayur terpulanglah apa jenis pun
kacang panjang
jagung

Bahan utk dikisar
Lada merah
bawang besar & bawang putih
belacan atau pun ikan bilis
air asam jawa - lebih sikit biar masam
garam & gula secukup rasa

Cara2
Bahan yg dikisar halus di tuangkan kedalam periuk. Air asam secukup nyer. Masukkan kan sayur mayur yang kita suka. Rebus sehingga sayur empuk. Perasa kan garam & gula. Siap dihidang panas2.

3 comments:

Nida said...

Salam mama..

Peliknya tajuk n3 ni Asam Rebus Sayur.. tapi tengok rupa dah tahu.. mesti sedap...

fuzidss said...

tak pernah lagi tengok resepi ni.. Nanti post the menu ya.. saya ni peminat sayur Thanks

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Wslm Nida:)
hehehe pelik yer :) Tak lah kat sini mmg ada lauk mcn gini...

Fuzidss okay mama dah update..sedap sekali2 mcm lauk sayur mcn gini :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...