Tuesday, March 2, 2010

Sambal Godok


Update:

Bahan2:

2 keping tempeh - potong dadu- grg ketepikan
2 keping tahu - potong dadu - grg ketepikan
150- 200g kacang panjang - dihiris
1 biji bawang jepun ( yg putih) - dihiris*
2-3 biji bawang putih - dihiris*
5 batang cili merah - dihiris*
5 batang cili hijau - dihiris*
200g udang hidup
200g empedal ayam - direbus & di grg
200g hati ayam - direbus & digrg
1 kotak santan + dgn sedikit air
5-10 tangkai cili padi- tak letak
garam & gula secukup rasa

Cara2:
Tumis kan bahan2 *sehingga layu, masukkan udang & kacau sehingga udang bertukar warna baru masukkan kacang panjang yg telah dihiris, hati, empedal ayam & juga santan & air dan biarkan kuah mendidih sebentar. Akhir sekali masukkan bahan yg telah digoreng terlebih dahulu dan juga cili padi. Tambah kan garam & gula mengikut citarasa masing2. Biarkan sebentar dlm 2-3 minit lagi. Siap utk dihidang!!!

Sambal Godok ni selalu kuah akan cepat surut... kauh meresap kan suun... Apa2pun ikut citarasa masing2 nak berkuah atau kering2 :)

3 comments:

fuzidss said...

sambal godok ni sama tak dengan sambal jawa tu.. anyway nak resepi boleh

openid said...

Salam Mama,
Sekali nampak macam makanan jawa tu nama ape, nasi ambeng kan? hehe... sedapppnye! lama dah terliur. :D

Ijan

Mama Nani/Mama Hawa. said...

fuzidss
Tak tahu plak... kat sg mmg diorg panggil sambal godok itu pun ada yg jenis pedas... hehehe anyway mama dah letak resipi try lah :)

Wslm Ijan :)
Aah ijan.. kalau mil mama mmg diorg buat mcn gini kalau buat nasi ambeng..urap mesti ada...hehehe kesian Ijan.. terliuq :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...