Monday, April 25, 2011

Asam Pedas Halba Ikan Duri... CMG



Bertemu kembali di hari yg sama cuma waktu berlainan jer..hehehe :) Tadi lepas balik dari tengok abah tercari2 kat fridge lauk apa nak masak utk makan tengahari merangkap malam sekali. Cari2 dalam fridge macam lah fridge kat rumah besor sangat!! Bukak bekas2 ternampak plak ikan duri/mayong nih..dlm ati kalau masak asam pedas mmg best kan tapi asam pedas yg biasa2 dah biasa di masak...so dapat idea!!! Ke dapur CMG lah mama terjah!!! Memang banyak resipi asam pedas Cik Mat kite.. tapi resipi asal menggunakan ikan sembilang..mana nak cari... hari Isnin pasar semua tutup yg ada 1-2 kedai jer yg bukak tuh pun jual ikan biasa2 jer.. Okay lah tak dapat ikan sembilang dapat ikan duri pun syiok jgk.. beli bahagian kepala yg ada isi sikit2 senang lah bdk2 nak makan :P

Asam Pedas Halba lain sikit... halba yg di blender bersama bahan lain... selalu halba dibuat tumis kan? Hah 1 dapur bau semerbak harum nyer bau halba...
Okay lah tak ckp byk2 .. Cik Mat mama minta izin letak resipi disini yer ..minta halal yer & terima kaseh yer kongsi resipi :P

Asam Pedas Halba Ikan Sembilang
sumber: Cik Mat DTS


BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg ikan sembilang - mama gunakan kepala ikan duri
1 paket sawi jeruk (optional)- x letak mama letak sayur terung
1 cawan cili kisar
1/2 cawan jus asam jawa
1 genggam daun kesom, cuci dan toskan
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 camca teh halba
1 camca teh lada hitam
1 inci belacan
3 biji buah keras



 CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan sembilag disiang, cuci bersih dan perap dengan garam dan jus limau kasturi, kemudian cuci kembali dan toskan. Sawi jeruk dicuci, kerat dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan sawi jeruk (toskan), kacau rata dan tuang air secukupnya. Biar mendidih.
  3. Masukkan ikan, daun kesom dan tuang jus asam jawa, jika kurang kuah tambah air sedikit lagi. Biar mendidih perlahan. Masukkan garam secukup rasa dan secubit gula. Jika nak guna serbuk perasa pun ok. Masak sekejap lagi hingga ikan masak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera.

yang bahagian kepala nih memang selalu berebut ngan cik hubby... Sedap hisap2 & ketuk bahagian dalam kepala ikan duri nih :P

4 comments:

Mas said...

Sedapnya asam pedas tu :)

Yelah selalunya halba ditumis tp yg ni diblend. Mmg lain resepinya, harus cuba ni :)

anymz said...

aduhai hawa.tengah lapar giler nih..konon2 takmo makan nasi tapi bila dtg sini nampak pulak lauk macam ni...isshh..mana pulak nak raba asam pedas mlm2 begini..huhu

Mas said...

mama...sedapnya asam pedas ikan duri...lama dah mas tak buat....
terliurnya tengok....

Mama Hawa/Mama Nani said...

Mas..
selalu halba tuh kite tumis kan Mas..sekarang diblenderkan satu kelainan..harus dicuba Mas :) Sedap :P

Kak Anim...
hehehe kak anim berdiet ke??? tak payah diet2 lah kak... ikut tekak jer..ki3x

Mas...
Mama pun lama tak mkn ikan duri..sedap sekali2 kena ngan asam pedas..yum3x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...