Friday, April 1, 2011

Asam Pedas Melaka & Sambal Mangga


 Kalau lauk 'asam pedas'... boleh sila ke dapur Che Mat kite... perbagai jenis 'asam pedas'.. tak tahu yg mana 1 hendak di masak. Akhir nye mama memilih "Asam Pedas Melaka" nih.. betul jgk kata Che Mat kite kalau menggunakan ayam rasa2 nye lagi sedap. Mungkin akan di cuba :D Resipi asal dari Bro Rozzan yg jgk terkenal dengan resipi2 menarik & kek lapis beliau :) So guys!!! thanks a million. Che Mat.. mama minta izin C&P resipi yer :)


ASAM PEDAS MELAKA - CMG
BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg ikan tenggiri (boleh guna apa2 ikan atau ayam) - mama gunakan ikan merah
2 biji terung
2 biji tomato
2 kuntum bunga kantan
1 cawan cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
1 cawan jus asam jawa
750 ml air (lebih kurang)

A (KISAR HALUS)...
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3 cm kunyit hidup
2 cm halia
1 camca besar jintan manis
1 camca teh lada hitam biji
1 cm belacan (resipi asal tak letak)-mama ltk

B...
1 biji bawang besar, dihiris
1/2 camca teh halba
1/2 camca teh biji sawi
3 - 4 tangkai daun kari



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan dibersihkan, cuci dan toskan.Terung dikerat 2, belah 2 setiap keratan dan hiris tapi tidak putus, rendam dalam air garam. Tomato dibelah 2 setiap biji. (boleh letak bendi, kalau suka)...Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan "B" hingga harum dan perang, masukkan bahan "A" dan juga cili kisar, goreng dengan api sederhana hingga terbit minyak. Tuang air dan biar mendidih.'
  3. Masukkan ikan, jus asam jawa dan tambah garam secukup rasa dan sedikit gula (nak guna serbuk perasa pun ok). Bila mendidih, masukkan terung (dan bendi, jika guna).
  4. Akhir sekali masukkan tomato, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan hangat bersama nasi, sambal belacan dan ulam-ulaman....


 Masa BW kat rumah teman2.. terluiq mama tengok kat dapur Azlita ada sambal buah kuinin... Mana kan ku cari buah kuinin kat sini..huhuhu
semalam mama ke pasar Tekka dan terpandang lah buah mangga muda yg banyak sekali disana!! Apa lagi beli lah bang 2- 3 biji.. dan ada jgk 'benda' yg mama dapat kat sana!! terperanjat & suka sekali dapat beli benda tuh...hahahaha nanti kan apa benda tuh hahaha suspen!!!

Sambal belacan mangga ni mama buat macam biasa teman2 yg lain buat.. Tapi kalau ikut cara2 Ita buat lagi sedap coz ditambah kan dengan cili padi & jgk limau kasturi... yum3x

Ita mama C&P resipi kat sini tau..mana lah tahu ada anak2 muda yg ingin buat... senang hendak dicuba. Thanks yer :D

SAMBAL KUININ
By: Chef Hanieliza

7 biji cili merah
10 biji cili api
3 inc belacan - ita bakar dulu belacan ni
1 biji kuinin- mama gunakan mangga muda
garam secukup rasa
3 biji limau kasturi - ita tambah


Buangkan kulit kuinin dan cincang kasar- mama parut kasar2
Masukkan cili api, cili merah dan belacan dlm lesung batu.
Tumbuk sehingga semuanyer hancur.
Masukkan kuinin dan tumbuk hingga hancur. Ita lenyek2 cikit2 aje
gaulkan dgn garam.
Perahkan limau kasturi dan sedia dihidangkan.

6 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam mama...

asam pedas sememangnya all time favourites saya.... sedapnyerrr.. dah terliur tengok.. tambah lagi ada sambal mangga/kuinin tu.. lagilah meleleh..

Kak Rosaliza said...

sedapnya asam pedas mama. eh semlm pun kita buat sambal mangga tapi versi sendiri , sedap msm2 pds

Mama Hawa/Mama Nani said...

Madihaa...
Wslm madihaa.. mmg betul tuh asam pedas all time fav..tak kira yg kecil atau pun yg dewasa!! hissh sambal mangga tuh power!!! Bisa menyengat..hahaha pedas & masam!!

Rosaliza..
All time fav kat rumah mama..lama tak msk asam pedas :P membuka selera bersama sambal mangga..fuyooo pedas!!!

issnita said...

salam kunjungan balas....adusss terliur mesti tergoda dgn rancangan suria MAKAN DELICIUS ada asam pedas melaka.makacih...

Yatie said...

Assalam Mamahawa,
Lauk kegemaran Yatie tu asam pedas....menyelerakan sungguh menu mama arini, siap sambal mangga lagi..terliur je tngk..

Mama Hawa/Mama Nani said...

issnita...
hehehe Issnita. masa tuh mama x tgk pun rancangan suria..tapi cik hubby ada jgk ckp :P Cik hubby yg terggoda tgk lps we ouls mkn hahaha

Yatie..
hehehe mmg lauk asam pedas nih kira lauk harian orang2 melayu..sambal mangga tuh kempunan tgk rumah Ita ada sambal buah kuinin..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...