Monday, April 18, 2011

Bingka Labu


Salam pagi hari Isnin...hari ni dimulakan dengan cuaca yg sejuk ..hujan yg turun seawal pagi membasahi bumi Singapura dan mungkin di tempat2 kejirannan :)

Hmmm...Bingka Labu! Memang sedap.. sejak kebelakangan ini resipi2 teman2 blogger yg menggunakan bahan2 harian menjadi begitu fufulor!! Bahan2 yg memang sedia ada di jadikan masakkan atau kuih muih Ramai teman2 mama yg dah mencuba nyer...Memang tak rugi... Mama buat Bingka Labu ni minggu lepas... 1 adunan dalam acuan kecil2 begini dapat banyak jgk ...


Dari dapur Izah ke dapur mama pulak...hehehe Izah mama minta izin letak resipi di sini yer :)
Mama buat macam Izah jgk... tuh pun dapat banyak..bdk2 nih kalau kuih muih manis ada sikit punya slowww

Bingka Labu - Zana

Bahan2
2 biji telur M  * ikut kak Zana
250 ml santan segar
100 g tepung gandum
90 g gula halus
1/4 camca teh garam
1/2 camca teh esen vanilla
250 g labu lecek 
1/2 sudu besar butter * saya tambah ikut kak Zana
Bijan secukupnya untuk topping

Cara-cara
* saya ikut cara kak Zana
BLENDER LABU REBUS BERSAMA AIR, GULA, SANTAN,GARAM ESEN VANILA SEHINGGA HALUS, KEMUDIAN MASUKKAN TELUR, TEPUNG dan  BUTTER .. BLENDER SEHINGGA SEBATI).. TUANG DALAM LOYANG YG TELAH DI SAPU MINYAK).. TABUR BIJAN

Tapi kalau nak buat resipi asal.. blh tgk resipi yg ini ...
BINGKA LABU
sumber: cik mat gebu@  myR
sumber: Kak Zana

Bahan-bahan 
5 biji telur Gred A
200 ml air
300 ml pati santan (mat guna santan kotak)
200 g tepung gandum
180 g gula halus
1/2 camca teh garam
1 camca teh esen vanilla
450 g labu manis, dikukus hingga lembut dan dilecek halus.

Cara-cara
1. Satukan kesemua bahan dalam satu bekas kecuali labu lecek. Kacau menggunakan wisk hingga sebati dan gula hancur. Tapis adunan.
2. Masukkan labu manis yg telah dilecek halus tadi. Gaul hingga rata.
3. Tuang adunan tadi ke dalam tin bulat berlubang tengah yg telah di sapu mentega dan dialas dasarnya dgn kertas. Sapu juga mentega pada permukaan kertas tadi.
4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 40 minit. Biarkan sejuk sebelum dipotong.

6 comments:

Ayu said...

Assala mama,
wah pagi2 dah ada kuih bingka labu ya..belum sarap ni..bak 10 acuan tu kasi kita..eh bukan acuannya ...kuih nya..tau..haha..

Kak Rose said...

Salam mama, sedapkan bingka labu ni,comei2 lak dalam bekas kecik cenggini.

kak rose buat 1/2 adunan pun dapat banyak... dapatlah jiran merasa!

Mas said...

wahhhh..comeinya bingka labu mama tu.....

tun_telani said...

mama...wat kecik2, nmpk chomey je n senang nk ngap =)

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

ye la..comey jer..lain kali kita nak wat bingka labu pun biar yg comel jer..senang ngap dan tak payah potong2...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Ayu..
Wslm Ayu.. hehehe pagi2 seblm kerumah my parents sempat update blog! Banyak tuh sampai 10 sekali..hehehe :D

Kak Rose...
Wslm Kak Rose.. mmg sedap & lembut.. labu nih kalau buat apa jenis kuih mmg sedap..halus jer texture dia.. Hawa pun sama buat 1/2 adunnan tuh pun dah dpt manyak :)

Mas...
hehehe senang nak ngap kat mulut Mas :)

Tun_Telani....
betul3x tuh Tun..senang jer nak ngap!!

Nazrah...
Senang kerja Nazrah x payah ptg2... cungkil dari acuan lps tuh kite ngap...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...