Friday, April 8, 2011

Dalca Ayam & Sambal Cili Kering


Baru nak ltkkan N3..bukan tak masak..tapi semenjak dua menjak nih kan dengan cuaca yg sedang panas!! nak masak lauk2 singgan atau soup jer.
Selamat tengahari teman2 yg dikasihi selalu... Dah berapa hari yg lepas mama asyik masak lauk2 air..semalam teragak nak masak lauk kari  Dalca ayam tapi ayam nyer kecik ... banyak pulak letak sayur mayur akhir nyer ayam ku tenggelam dek sayur yg manyak tuh!! heheh. Letak lah sayur apa yg digemari.. mama letak kacang panjang, terung, kentang, carrot & mangga muda. Tuh yg sedap!!! Masam2..issshhhh ngeces plak. Ari ni tak masak coz lauk dalca tuh ada lagi..tinggal sayur2 jer yg banyak... jgn membazir..

Cuba resipi dari TryMasak kali ni.. ikut kesesuian bahan2 yg ada.. terhasil lah Dalca Ayam mama yg pekat mekat ni.. sedap tadi pagi makan bersama lempeng tepung! Terima kaseh TryMasak utk resepi minta izin C&P disini yer :)

Dalca - TryMasak


Ingredients

1) Kacang dal (100g)
2) Ayam - dipotong kecil (100g) - 1 ekor ayam
3) Bawang putih (2 ulas)- 4 biji bawang putih*
4) Bawang merah (2 ulas)- 2 biji bawang besar*
5) Halia (1 cm) - 1 ibu jari *
6) Rempah kari daging (2 sudu besar)- mama lebihkan dalam 4 sudu makan
7) Santan cair (6 cawan)
8) Bawang besar - dibelah empat (1/2 labu)- x letak
9) Serai - diketuk (1 batang)- letak 2 batang*
10) Kacang panjang - dipotong (2 batang)- letak lebih
11) Terung bulat (1 biji)
12) Jagung muda (4 biji)
13) Tomato - dipotong empat (1/2 biji)
14) Lobak putih - x letak
15) Kacang bendi (4 biji) - x letak
16) Lobak merah (sedikit)
17) Ubi kentang - dipotong dadu (1 biji)
18) Cili hijau (3 biji)
19) Gula (sedikit)
20) Garam (sedikit)
21) Minyak untuk menumis 

 * dikisar halus - ni mama tambah

 
Directions
Masukkan kacang dal, 4 cawan air, 1 ulas bawang putih, dan 1 hiris halia ke dalam periuk.

Tutup periuk dan biar mendidih hingga kacang dal lembut.

Hiris halus 1 ulas bawang putih, 2 ulas bawang merah dan 1 hiris halia.

Di dalam periuk, tumis bawang putih hingga wangi, diikuti dengan bawang merah dan halia.
*mama tumis * bahan yg diblender dulu
Apabila bawang merah layu, masukkan rempah kari (dicairkan dengan sedikit air) dan kacau hingga pecah minyak.

Masukkan gula dan ayam. Kacau hingga pecah minyak dan biar sebentar.

Bila kacang dal lembut, masukkan ke dalam periuk tadi, kacau sebentar dan biar mendidih.

Masukkan garam, ubi kentang, jagung muda, terung, lobak putih, bendi, serai, tomato, cili hijau, kacang panjang, lobak merah, bawang besar, dan santan.

Kacau seketika dan biar mendidih hingga kuah pekat dan bahan-bahan  empuk.


Lauk Dalca ni memang sedap dimakan bersama sembarang sambal... mama buat sambal cili kering dan  ulam kacang botol yg muda2 nih. Sedap sehingga tak sedar kami makan nasi bertambah pada waktu petang semalam..hehehe

8 comments:

bobhandburry said...

Salam kunjungan... singgahla ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

Nuridah said...

Salam Jumaat Mama,

Ini yg terguder tergulik2,terbaring2 tengok sambal belacan ngan ulam kacang botor...hehe...nanti kita tunggu bawah blok boleh?

hani said...

salam mama,
nampak sangattttt lazat siap dgn ulam2an lagi..

Sue @ Nenie said...

Salam Mama...Emmmm sedapnya dalca ayam...buat rasa laparlah...

Akak, nanti jgn lupe datang rumah ambil award yaaaaaa

zarin said...

salam mama
sambal cili kering memang sedap kan! uish memang mengancam lah lauk tu

Mas said...

sedappnya makan dalca ngan sambal tu...
mas suka...

tun_telani said...

fuhhhh.. mama, terasa bahang sambal tu sampai ke sini.. pekat betol dalca mama, cicah ngn lempeng pun sedap tuh.

Mama Hawa/Mama Nani said...

Bob...
Thanks sbb sudi singgah ke blog mama ini :)

Nur..
Wslm Nur..hehehe tergolek2 ke adik mama ni.. hehehe tahu tak blk mama nnt bawak sambal belacan n kcg btl org ingat mama nak buat apa kat bwh blk..hahahaha

hani..
Wslm Hani.. hehehe sekali2 blh lah kalau selalu pergh!! naik berat badan..hehehe

Sue@Nenie...
Wslm Sue..hehehe sekali2 buat dalca ayam kira okay jgk..
tq beri mama award yer.. ingat jgk sue kat mama :)

Zarin..
Wslm Zarin.. mmg sedap buat sambal cili kering Zarin tapi pat nak tumbuk tuh yg ada sikit "M" hehehe

Mas...
Mmg sedap mas mkn dalca & sambal belacan. Kira ngam lah :)

Tun..
hehehe bahang2 makan jgk.. mama suka masak pekat2 sikit siap blh cicah ngan lempeng..yum3x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...