Tuesday, August 24, 2010

Cucur Udang


Juadah berbuka semalam... Cucur Udang
Memang best makan panas2. Cicah ngan sos cili nasi ayam...perghhh terasa cuka...mcm gini yg cik hubby suka...sambal masam manis pedas!!
Terima Kaseh Hana. Ni mama C&P resepi dari dapur Hana k :D


Cucur Udang - Hana Jepun
Bahan-bahan
  • 300gm Tepung gandum
  • Udang besar secukupnya, bersihkan
  • Sebiji bawang besar - dimayang nipis-
  • Segenggam taugeh....Nak taruk lebih pun ok !!!-
  • Daun bawang dan daun saderi secukupnya, dipotong kecil2
  • 2 biji telur
  • 1 cawan air panas (bukan air mendidih yaaa... )
  • Air biasa secukupnya
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit serbuk kunyit
  • 1 camca teh baking powder
  • Minyak untuk menggoreng


Cara-cara
  • Panaskan minyak untuk menggoreng dan sementara menunggu panas, rendamkan bahagian senduk yg bulat. Tujuannya adalah untuk memudahkan cucur udang lekang dari senduk.
  • Masukkan tepung dalam satu bekas.
  • Masukkan semua bahan-bahan lain kecuali air panas dan air sejuk. Gaul-gaul lebih kurang.
  • Tuang air panas sedikit demi sedikit sehingga tepung bersalut air.
  • Tuang air biasa sehingga adunan secukupnya elok untuk dijadikan cucur udang.
  • Keluarkan senduk yg terendam dalam minyak tadi dan isi dengan adunan dan letakkan seekor udang di tengah2nya.
  • Masukkan ke dalam minyak dan tunggu sebentar sehingga cucur lekang dari senduk. Goreng sehingga garing.
  • Ulang hingga habis.
  • Hidangkan dengan sos cili thai, kuah cili pedas atau kuah kacang. ikut selera masing2.



Seperti biasa juadah dari jiran2 mama...hehehe semalam kedua2 jiran mama buat roti jala. So lauk roti jala banyak mama tak payah masak utk sahur...save sikit...heheheh (malas)

2 comments:

mas said...

nampak sedap la cucur tu, jadi teringin pulak...nk try buat la nanti, bahan dah ada tu...

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Mas try lah kalau menepati cita rasa.. mama suka lah cucur udang yg jenis nih coz kulit udang semua dh kopek.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...