Tuesday, August 24, 2010

Pulut Serimuka Jagung


Pulut Serimuka Jagung nih pun utk berbuka semalam.. Memang suka ngan resepi nih senang dan sukatan nye tak banyak sangat...Bukan apa...kalau nak buat banyak2 kat rumah mama diorang bukan suka sangat ngan kuih manis2... jadi lah mama dapat makan sepotong dua..yg lain bagi2 kan jiran2.

Resepi dari Kak Rusnah Fotopages. Terima Kaseh Kak Rusnah.. Hawa suka lah ..tak brapa manis sangat.. sesuai kat tekak nih. Minta izin yer Kak Rusnah letak n C&P resepi dari dapur Kak Rusnah yer :D



Pulut Serimuka Jagung - Kak Rusnah Fotopages
 

Bahagian bawah
1 1/2 cwn beras pulut direndam kemudian ditoskan
1 1/2 cwn santan
sedikit garam dan gula
1 st butter
Kesemua bahan dikacau rata dan dikukus.Bila pulut masak ratakan dan tekan ke dalam loyang bulat 8 inci dan kukus lagi.Semasa pulut panas-panas tuangkan bahagian atasnya dan terus kukus lebih kurang 20 minit.

Bahagian atas
2 biji telur (kak rus guna 1 sahaja)
1/3 cwn gula pasir
1/2 cwn santan pekat
1/3 cwn susu cair
2 sb tepung gandum
1 sb tepung custard
sedikit garam dan vanilla
sedikit pewarna kuning
2 sb jagung cream
Pukul telur bersama gula sebati kemudian masukkan bahan yang lain.Kacau sebentar di atas api bagi naik wap sahaja kemudian tuangkan ke atas pulut dan teruskan mengukus lagi 20 minit.

2 comments:

Kerull said...

Salam Ma..waaaa sedapnya serimuka ada jagung...hu hu terliur ni ma..nak mintak jauh plak..huwaaaaa

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Wslm Kerull
mmg sedap lah kat tekak mama Kerull...lagi pun kalau nak beli takut basi..ni adunan sikit senang nak buat.
Hehehe kalau dekat dah mama kasi sekeping dua :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...