Monday, December 28, 2009

Begedil Tahu

Salam & Selamat petang semua.
Kat luar ni sekarang tengah hujan dengan lebat nyer!!!!
Kalau hujan perut mesti lapar ye.. kenapa kan????
Begedil Tahu. Dah pernah buat dulu... Memang sedap pada tekak mama. Ni menu lunch & dinner. Hari ni mama masak asam pedas ikan merah & sayur kobis goreng. Begedil tahu ni mama goreng sikit dulu... Bila cik hubby balik nnt mama siapkan yg panas2.


Resipi dari rumah Cik Sheila kita... sekarang ni tengah kumpul pinggan mangkok lama and also minat deco2. Kali ini mama tukar sikit. Mama letak kan paste ikan instead of isi ayam. Cuma kali ini mama tak letak daun sup & bawang. Hasil nyer tetap sedap!!! Sebab TAHU.... hihihi

Bahannya


  • 8 keping tahu (4 keping baru RM 1.00) - mama beli 4 keping yg besar 1 - 40cts
  • 1 mangkuk isi ayam di cincang (400gm)
  • 1/2 btg keret - cincang
  • 1 tangkai cili mrh/hju - cincang
  • sedikit daun sup/bwg - cincang
  • sedikit grm/gula
  • sepeket serbuk ayam - sy guna jenama Tumix- mama gunakn Knorr
  • 2 biji telur - di kocak
Caranya

  • Basuh tauhu dan toskan, sementara itu panaskan pegukus
  • Hancurkan kesemua tauhu dgn jari seperti dlm gbr, + masukan semua bhn yg dicincang + grm, gula + serbuk ayam dan gaul semua hingga sebati
  • Kepal2 kan adunan mcm buat begedil kalau ade acuan ais krim boleh di gunakan tekan bg mampat dan susun kedlm loyang seperti dlm gbr
  • Kukus tauhu dlm 10 minit, tujuan masa grg x hancur
  • Panaskan minyak dlm kuali..dgn hati2 angkat tauhu yg sudah di kukus dgn sudu dan masukan kedlm bancuhan telur, dan grg hingga kekuningan

6 comments:

Kingsizesue said...

nak sikit begedil tu....kenyang lah cik hubby makan dinner hari ni.

HaSue said...

Alahai mama..mengancam betul nampak begedil mama nih..mintak seketui...hehe

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Isk Yani berebut mkn dgn Rauf.. Tak blh kejar...hehehe. Dah habis lah Yani. Bdk2 suka :)

Mama Nani/Mama Hawa. said...

Nak seketui... Habis dah kena baham oleh harimau yg kelaparan(cik hubby).. hehehe. Kalau ikut resipi mmg byk tadi mama buat 1/2 adunan jer... :)

E-na Zarina said...

dah abis ke????ala camna ni...lapoooo

Mama Nani/Mama Hawa. said...

hehehe... malam semalam dah selesai... kesian nyer!!! Nnt bila mama buat mama calling E-na k :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...