Wednesday, March 30, 2011

Kupang Serai


Lauk utk orang tua..hehehe kalau budak2 nak makan apa salah nyer :D
tak cukup bahan lauk ni..ada bahan2 yg kurang spt.. daun kunyit & semua bahan yg sepatut di tumbuk mama blender kan sampai halus. Tapi walaubagaimana pun tetap sedap and pedas!! Thanks lah AYU :D
 
KUPANG SERAI - AYU
Ingredients:-
1 cup of boiled mussels
6 lemongrass slice thinly( I used just 2 and I blended)
*3 cloves garlic
*5 shallots
*10 birds eys chilies(can add more if want hotter)
*1 inch fresh turmeric root
1/4 cup tarmarind juice
1 cup coconut milk1 cup coconut milk
*1 tsp salt
1 tbsp sugar
3 tbsp oil for frying
2 turmeric leaf sliced finely
2 kaffir leaves sliced thinly



Method:-
Pound ingredients 3, 4, 5, 6 and 9 (me I just blended).
Heat oil and saute blended ingredients and fry till oil goes up the surface.
Add in all the ingredients except sugar and turmeric leaves.
Cooked till fragrant and stir well.
Add in sugar and turmeric leaves and stir till the leaves soft.
Turn off heat and ready to be served

3 comments:

Nieza said...

wahhh tak thn nengok menu kupang akak ni sungguh menyelerakan...terasa lapar la...sedapnya..:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak...sedapnya menu arini tapi masa skrg atie xleh mkn pedas2 lg..masih batuk!

Ayu said...

Assalam mama,
wah ada kupang serai kat sini ya..heheh..alahai daun kunyit buat wangi aje ma, tak kisahlah ..asal bahan2 utama dah diletak oklah tu..hehe..thanks mama masih sudi mencuba recipe dari dapur kita tu ya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...