Wednesday, July 14, 2010

Sambal Belacan Budu & Ikan Bakar Berkunyit


Budu baru beli kat pasar Larkin hari minggu lepas.... Cik Hubby ni kan memang suka makan2 lauk cam gini... termasuk lah mama..hehehe. Tapi kan kalau makan lauk2 macam gini kadang2 blh bertambah nasi... betul tak kawan2... bertambah lah berat badan ni...dah naik 3 kg semenjak balik dari bercuti bila lah nak turun hish!!
Okay lah... merepek meraban kite pagi2 ni :D
Sambal belacan macam biasa kite buat... mama tambahkan lebih cili padi kalau mahu teliga berasap!!! Garam jgn letak sebab budu dah masin. Letakkan budu lebih kalau nak berkuah...siapkan ulam2 dan limau nipis buat kan sambal ni biar masam2 sikit.


Mesti ada ikan bakar... baru padan dengan sambal belacan budu. Ikan cencaru yg dilumurkan garam & kunyit. Kalau ada daun pisang lagi sedap. Bakar atas kuali leper sampai masak. Enak dimakan panas bersama nasi putih kering2 macam mama makan semalam :P

2 comments:

MAS ( DUNIAKU ) said...

mama..tolong..meleleh air liur mas tengok budu ngan ikan bakar...sedapnya..

izahdaut said...

sedap nya ma ikan bako..alahai..ngencess

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...